Burkit Lawang

11 oktober 2016 - Sumatra, Indonesië

2-daagse jnugletrekking.

Onze gids Silo en zijn assistent Putra stonden klaar en wij waren ook klaar om te vertrekken. Na 200 m kwamen we al in de jungle terecht en via kleine paadjes, over boomstammen klimmen en de wortels en soms ook glibberig liepen we al doende hogerop. Hopelijk zien we een orang utan want dat is lang niet altijd zeker of je ze wel ziet. De tocht is erg mooi om te lopen en je hebt ook echt het gevoel dat je in de jungle bent. Silo weet alles van de natuur hier en vertelt veel over wat er hier allemaal groeit en welke dieren er hier zijn, zelfs de kleine beestjes ontgaat hem niet. We zien rubberbomen, wierookbomen struiken die een medicinale werking hebben, prachtig om te horen. Na een uur te hebben gelopen ziet hij een Thomas leaf monkey, deze hebben een kuif en is de enige aap soort die alleen in Sumatra voorkomt. het is zo mooi om deze aap in de jungle te zien en ik zal het vast wel vaker gaan zeggen maar wat je hier met eigen met eigen ogen ziet kan ik te nimmer vastleggen op een foto en het is niet alleen het zien van de apen maar ook het gevoel wat je hier hebt en alles wat je om je heen ziet, het is iets wat ik jullie niet kan uitleggen. We lopen verder en ik vind het tot nu toe geen zware tocht.

Op een gegeven moment houdt Silo stilstand en gebaart ons heel stil te zijn. We wachten in spanning af wat er komen gaat. Hij wijst naar boven en Yesss....de orang utan is te zien en wat is hij in het echt indrukwekkend. We zien er nog meer, ze verplaatsen zich van de ene tak naar de andere en we volgen ze. Ze kijken ons aan en we kijken alleen nog maar omhoog naar deze geweldige dieren. .Er zitten er een  paar rustig in de boom en we kijken wat ze aan het doen zijn. We mogen er ook niet te dicht bijkomen en voederen is uit den boze. Och wat is dit toch indrukwekkend en wat zijn we blij dat we ze zien. Misschien snappen jullie al een klein beetje dat dit op een foto niet  goed vast te leggen is. We zijn er een hele tijd gebleven totdat we nekpijn kregen en we moeten ook nog weer verder maar we kwamen voor de orang utan en we hebben ze gezien. Waauw!!!

We klimmen verder maar het is niet zwaar, wel is het goed uitkijken waar je loopt, vooral op de glibberige gedeeltes.

Onderweg hebben we een heerlijke luch gehad, bestaande uit nasi igoreng, ei en kip en heerlijke vruchten na de maaltijd. Ze maken van het eten een waar feestje, het wordt leuk gesneden en versiert met bladeren en een bloem.

Na 6 uur door de jungle te hebben getrokken kwamen we nat bezweet in het kamp aan en  waar we zullen overnachten. Terwijl de kok de avondmaaltijd aan het voorbereiden is gaan wij heerlijk zwemmen in een poel met een kleine waterval erbij. Het water is schoon en we genieten er even lekker van, tenslotte....er is geen douche, alleen de rivier.

Ook het avondeten is verrukkelijk en 's avonds hebben we spelletjes gedaan en  Putra de assistent was hier erg bedreven in. Ik kende de spelletjes niet maar wat hebben we gelachen, vooral het spelletje Johnny-Johnny. Ze gebruiken hier hun handen voor, steentjes en lucifers, het was echt gezellig.

We sliepen in een tentje en daar lagen 2 opgeblazen luchtbedden van 60cm breed. Het inslapen werd hierdoor bemoeilijkt en telkens werden we weer even wakker maar al met al was het ook nog wel te doen.

See you!