Malta maart 2019

9 maart 2019 - Malta, Malta

Zaterdag 9 maart.

Even een paar dagen met mijn dochter Kiruna naar Malta. Dit eiland stond ook op mijn buckertlist en nu maar eens gaan kijken wat Malta ons te bieden heeft, hopelijk zijn de temperaturen daar beter dan hier. Wij kwamen op zaterdag 9 maart aan met het vliegtuig en hebben een BOLT taxi genomen naar ons appartement in de wijk Qawra/Bugibba. Lekker ruim appartement voor een paar centen gehuurd.

Nadat we geinstalleerd waren hebben we eerst de buurt verkent en zijn we langs het water gelopen, het zag er gezellig uit en na een flinke wandeling een pizza gekocht en in het appartement opgegeten.

10/3

Met de bus naar Valetta, de hoofdstad van Malta. Je koopt een rittenkaart en onderweg kun je van het landschap genieten, geen straf dus. Ik had een stadswandeling thuis uitgeprint en we stapte uit bij het Triton Fontein, heel bekend in Valetta.  Al wandelend kwamen we bij vele gebouwen terecht (gemeentehuis, kerken, kathedraal) Langs fort Elmo gelopen en een paard met wagen die bedoeld is voor toeristen wordt hier een Karozzin genoemd.

Ook heeft Valetta van die straten met zijn typische balkonnetjes, die kom je iedere keer weer tegen. Langs het operahouse gelopen waar niet heel veel meer van over was.

Een mooie stad en een bezoekje waard. Winkelen kun je wel vergeten: weinig winkels op wat souvenirswinkels na en nog een paar andere winkels, niet echt een stad om te gaan shoppen maar dat vonden wij niet erg.

Nadat we wat hadden gedronken op een terasje zijn we met de bus naar Mdina en Rabat (voorheen hoofdstad) gegaan.

Via de poort ga je naar Mdina en kom je ook vanzelf in Rabat. Het zijn 2 prachtige plaatsjes. We hebben de St.Pauls Kathedraal gezien en hebben alle straatjes doorgelopen. Die straatjes zien er zo gezellig uit met hun bloemen en balkonnetjes. ook zie je vaak een afbeelding van Maria aan de muur van de huizen.Er zijn prachtige kerken te bewonderen en de kathedraal is ook de moeite waard om te bezoeken. Al lopend kwamen we bij de catacoumbes van St. Catald en die hebben we ook bezocht. Verder kwamen we nog meer oude grote gebouwen tegen waarvan ik de namen niet meer weet maar wat ik wel weet is dat een bezoek aan Mdina en Rabat absoluut de moeite waard was.

We hebben er heerlijk van genoten.

11/3

Op weg naar het eiland GOZO. Eerst met de bus naar de boot voor de overtocht.

We kwamen als eerste aan in de hoofdstad Victoria alis Rabat.

We bezochten de Citadel en dit was erg mooi, heel mooi uitzicht ook van boven. De Citadel diende vroeger als schuilplaatst tegen de aanvallen van zeerovers.

Nog een klein marktje bezocht en hier werden vesten en truien verkocht die handgemaakt zijn. Eentje kopen dus voor mijn kleinkind.

Nadat we alles zo'n beetje hadden gezien zijn we met de bus naar Xlendi (spreek uit: Slendi) gegaan om de grot te bekijken. Het was er erg rustig en nauwelijks een toerist te zien. Het was ook wel koud aan het water met de sterke wind erbij. Afgedwaald naar de grot en daar mooie foto's gemaakt, nog een wandeling langs de rotsen gemaakt en daarna bij een restaurant gegeten.

Inmiddels was het rond 18.30uur en zijn we terug gegaan naar de boot die ons weer naar het vaste land bracht. De bus liet erg lang op zich wachten en het was inmiddels erg koud geworden. We kijken in ieder geval terug op een mooie dag op het het eiland Gozo. De moeite waard.

12/3

Vandaag willen we naar de blue lagoon zoals die in Malta wordt genoemd.

Eerst de bus naar Valetta en daarna de bus naar ??? ik weet de naamplaats niet meer. Goed ..daar aangekomen moesten we nog met een bus en de dame die ons vertelde welke bus we moesten nemen had achteraf niet goed gekeken want we zouden eerst 30 minuten moeten wachten en dus liepen we even rond en gingen wat drinken. Bij terugkomst bij de bushalte bleek de bus al eerder vertrokken te zijn en nu moesten we weer een uur wachten en daar hadden we geen zin meer in. Terug naar Valetta en dan de 3 cities maar bekijken.

Het was de moeite waard, prachtige steegjes in gelopen met veel bloemen die aan de muren hingen. Fort Sr.Angelo bekeken en daarna helemaal rond het water gelopen met een paar prachtige gekleurde bootjes. Ook stonden er veel grote boten verankerd.

Het was er leuk. Nog heerlijk gegeten en toen met de bus terug.

13/3

Met de BOLT taxi terug,  deze taxi is niet duur en ze zijn er binnen een paar minuten

Het vliegtuig weer in en we kunnen terug kijken op een paar hele mooie dagen. Malta is bijzonder en veelzijdig en beslist de moeite waard.

Op naar het volgende reisje ....waar die ook heen mag gaan

Oeps....het was niet de bedoeling om dit te delen met mijn volgers. Sorry!!!