Medan

17 oktober 2016 - Sumatra, Indonesië

De boot weer op en in nog geen 4 uurtjes waren we gearriveerd in Thongs Inn hotel, vlakbij het vliegveld.

Eindelijk weer eens goeie wifi zodat ik even de dagen bij kan schrijven.

De reis zit erop. Morgen vliegen naar Jakarta en in de nacht van dinsdag op woensdag terug vliegen naar Amsterdam. Ze mogen me nu wel even knock out slaan en wakker maken in Amsterdam maar dat gaat niet he?!! Agnes heeft gelukkig nog een paar temazepammetjes.

Als jullie me vragen welk eiland ik het mooiste vond en het meest indrukwekkend, dan kan ik alleen het volgende zeggen:

PAPUA: Indrukwekkend  De papua's die in de bergen wonen en nog als het ware in een stenen tijdperk leven vond ik heel bijzonder. Natuurlijk de oude mannetjes met hun peniskoker waren ook een attractie en bijzonder om te zien. Ik hoop dat zij hun cultuur nog lang mogen blijven behouden.

Prachtige trekking gedaan, zwaar maar toch zeer de moeite waard. De natuur in de bergen is wonderschoon, de mensen zijn erg vriendelijk.

Het Sentanimeer was ook een prachtige belevenis en leuk om de plaatselijke bevolking te ontmoeten.

Dankjewel Papua (ik laat een traantje!)

SULAWESI: Indrukwekkend! De toraja mensen die hun cultuur hebben weten te behouden. De ceremoni was ook een hoogtepunt. De tongkonanhuizen die zo prachtig gebouwd en versiert zijn. De rituelen die er gebruikt worden voor de begrafenis van de overledenen. De tocht naar het noorden met zijn wonderschone natuur en natuurlijk weer de vriendelijkheid van de mensen.

Sulawesie bedankt!! (opnieuw een traantje)

SUMATRA: Indrukwekkend. Wonderschone natuur. Hoogtepunt: de ontmoeting met de oreng utans en de prachtige jungle trekking. De gezelligheid in Bukit Lawang en opnieuw de vriendelijk die we mochten ondervinden.

LAKE TOBA: Een bounty eiland.Wonderschoon en een prachtige omgeving. Heerlijk om te relaxen. Het Batakvolk met hun behouden cultuur en natuurlijk ook hier weer de vriendelijkheid.

Dankjewel Sumatra (nog een traantje!)

Eindconclusie: Alle 3 eilanden zijn uniek en indrukwekkend.

Agnes en ik hebben een geweldige reis beleeft in Indonesie maar we zijn een klein dingetje vergeten: We hebben helemaal geen ruzie gemaakt!!! maar hier waren we ook niet bang voor, we wisten wat we aan elkaar hadden. Dankje lief zusje voor je gezelschap.

Ik hoop dat jullie een beetje genoten hebben van onze verhalen en hartelijk dank hiervoor, ook voor de reacties.

Een speciale dak aan MEB en ik kan alleen maar zeggen: Terimah kassih banjak oftewel heel hartelijk dank!!!

En nu naar huis en bijkomen!!

Agnes & Annelies

1. Kitty:
    17 oktober 2016
    Goeie reis terug en bedankt voor al je prachtige verhalen! xx
  2. Annelies:
    17 oktober 2016
    Graag gedaan Kitty. We zien elkaar gauw!
  3. Fieke:
    17 oktober 2016
    Annelies en Agnes, bedankt dat ik mee mocht genieten van jullie verhalen, geweldig om dit samen met je zus te hebben gedaan, liefs Fieke
  4. Els Van der Tol:
    17 oktober 2016
    Hele goede reis terug samen. En het klopt, ik heb gedanst en het regent hier in Porto. Ga nu linksom dansen zodat het morgen droog is.
  5. Anita Hulsebos:
    17 oktober 2016
    Annelies en Agnes, bedankt dat we mochten meegenieten door de mooie verhalen. We wensen jullie een hele goede terugreis. Groetjes van Aloys en Anita.
  6. Carla:
    17 oktober 2016
    Wens jullie een goede en veilige reis terug. Bedankt voor je verhalen. Het was weer geweldig om allemaal te lezen. Tot gauw xxx
  7. Annelies:
    18 oktober 2016
    Fijn dat je het leuk hebt gevonden. Nu nog effe terug vliegen en ik zie je snel.xxx
  8. Annelies:
    Graag gedaan en het was gezellig met Ag. Nu naar huis. Groetjes
  9. Annelies:
    18 oktober 2016
    Goeie tip he! Gaan we ook in Ned. Doen. Veel plezier en geniet ervan.
  10. Annelies:
    18 oktober 2016
    Graag gedaan en hopenlijk duurt de vliegreis niet te lang. Ik zie jullie in Nederland. Groetjes
  11. Ineke:
    19 oktober 2016
    Hoop dat je inmiddels veilig thuis bent! Echt genoten van je verhalen, thanx! Tot gauw
  12. Ellie dijkhof:
    24 oktober 2016
    dank je wel dat we allen mee hebben kunnen genieten van jullie indrukwekkende reis. Fijn dat jullie weer in Nederland zijn. Annelies tot aankomende woensdag en fijn dat je er weer zal zijn.