Kei- Besar

3 maart 2023 - Kai Besar, Indonesië

Op naar de kampung/familie bezoek.

We kregen te horen dat de boot om 8.30uur zou vertrekken maar werd uiteindelijk 11.00uur. Halverwege werd ik zeeziek, beroerd en braken...gatver!!! In Kei Besar werden we opgewacht door Hetty, een lieve charmante vrouw en met de auto op weg naar de kampung waar de familie woont. De natuur is wederom prachtig en niet uit te drukken op een foto..

Aangekomen bij de kampung moesten we de trappen op en helemaal naar boven....daar wordt je moe van!!!! In de deuropening moesten we blijven staan en daar stond een familielid (vrouw) die een bak met water had en waarmee ze ons  besprenkelde,  Ze sprak ons ook toe. Het was een welkomsritueel. Binnen hadden zich al een aantal familieleden geschaard . Kennis gemaakt en uitleg gekregen wie....wie was en tot welke familie ze behoorde. Sommige hadden familie in Nederland en die oudjes heb ik nog gekend. Er werd alleen Maleis gesproken en soms moest je maar raden wat ze zeiden. In het huis waar wij verbleven heette de oom Micky, net als mijn schoonvader ( echte naam Melkianus) Hij was een neef en hij liet ons een foto zien van mijn schoonouders. Zijn vrouw leek meer op een papua. Het uiterlijk van deze mensen is weer heel anders dan op Java. Hier zijn ze veel donkerde en ook hun gezichten zien er grof uit. We moesten lachen om de tantes,  bijna geen tanden meer in de mond en hadden ze die wel dan waren ze bijna donkerbruin verkleurd. Ook de kinderen hebben een slecht gebit en je ziet dat er armoede is in de kampong. Het huis van de oom zag er ook armoedig uit,.Wat leuk was dat iedereen nieuwsgierig was naar ons en telkens kwamen er weer mensen bij, zogenaamd allemaal familie. Nadat we thee hadden gedronken  en bijgepraat waren wilde we de omgeving wel eens zien. Het werd weer trappen lopen en overal kwamen de mensen naar ons kijken en wilde ze op de foto met ons.  Zoals al gezegd is het hier prachtig en we genoten er enorm van. Ook heerst er een fijne sfeer en is de familie heel gezellig m'n de oude vrouwen vonden wij komisch. De avond hebben we doorgebracht met gepraat over de familie want verder beleven de mensen hier niets. Zitten de hele dag/avond op de keiharde vloer en wij zijn een welkome afwisseling. Naar het toilet gaan is hier ook een dingetje. Je komt in een smerig donker hok terecht waar je links kunt douchen (een betonnen bak met water) en rechts de wc wat uit een gat bestond. Nou hier wilde we dus niet douchen, liever zweterig het bed in dan in dat donkere hok douchen. Brrrr,,,, Tja....we zijn een stuk terug in de tijd.

Nadat we een heel gezellige avond hebben gehad werd het tijd om naar bed te gaan. Ook de slaapkamer zag er goor uit (zoals eigenlijk alles) maar we waren hierop voorbereid, Gelukkig hebben we een reislaken bij ons en die was ook nodig. Het was bloedheet in de slaapkamer maar we hebben toch redelijk geslapen.

Vanmorgen zaten de oude dames op een rijtje in de keuken op de grond natuurlijk , een kommetje rijst te eten. We hebben ons maar iets opgefrist met wat vochtige doekjes.  Ons ontbijt bestond uit gebakken banaan (erg droog) en brood. Het brood smaakte zoet en droog en je moet het echt wegspoelen met thee.  Alles bij elkaar genomen, hoe basic het hier ook was en gelukkig zijn Agnes en ik wel wat gewend want dit is niet de eerste keer voor ons, hadden we het heel leuk hier. Hetty vergezelde ons constant en had een vertaalapp.  We zijn nog langs begraafplaatsen geweest van familie en geklets met de mensen die we tegen kwamen. Voor hen  was het belangrijkste dat ze met ons op de foto konden. Het werd tijd voor afscheid nemen en iedereen kwam weer opdagen. Wat grappig is dat ze je hier niet een afscheidskus geven maar ze snuiven je langs de wang....haha.  Nog een warme maaltijd gehad en toen moesten we alweer terug met de boot die om 15.00uur vertrok. Nu gingen we met de scooter en doordat de weg vol gaten zat was het best wel eng. Jammer maar ook op de terugweg was ik weer beroerd en heb boven de bak gehangen. Nog 1 nacht op Kei-Kecil slapen en nu hebben we een hele luxe Cottage. Ooohhhh......wat heerlijk, We kunnen douchen!!!!

Morgen begint een lange terugreis, Eerst vanuit Kei naar Jakarta (6 uur vliegen) en dan naar Amsterdam (13 uur vliegen)

Lieve mensen.,... Ik hoop dat jullie het leuk vonden om ons te volgen op deze fantastische reis die we weer hebben mogen meemaken. Ik dank jullie voor alle leuke reacties en tot een volgde keer.

Groetjes

AGNES EN ANNELIES.

1. Carla:
    3 maart 2023
    Was weer heel leuk om je verhalen te lezen. Wens je een goede reis terug
  2. Els Van der Tol:
    3 maart 2023
    Weer een reis om af te vinken. Dat pakken ze jullie niet meer af. Hele belevenis. Jullie een hele goede terugreis gewenst.
  3. Els bugel:
    3 maart 2023
    Geweldig, al je verhalen, en eindelijk op de Kei eilanden,
    waar jullie het weliswaar primitief maar toch wel heel
    leuk hebben. Jammer voor jullie dat het er al weer op zit...
    Hele goede en voorspoedige terugreis!
  4. Jola:
    3 maart 2023
    Zeker vond ik het leuk om jullie te volgen! Bedankt dat je ons mee hebt genomen❤️
    Goede reis terug en tot gauw 😘
  5. Ineke:
    4 maart 2023
    Mooie verhalen weer Annelies. Jammer dat het er weer opzit. Goeie reis terug!😘
  6. Dianne:
    5 maart 2023
    Echt leuk je verhalen Annelies!! Met plezier gelezen!!