Ambon 4-5-6

27 februari 2023 - Suli, Indonesië

Goedemorgen Luitjes.

Nu een verslag van de laatste 3 dagen op Ambon. Op dag 4 zijn we 'smoren hier in de buurt lekker naar het strand geweest en gezwommen in de zee. Het is erg warm op Ambon en dagelijks zijn onze kleren nat van het klammige weer en hoewel ik van warmte hou maakt dit warme weer je toch erg moe. Nee...ik wil niet klagen maar toch!!!

'SMiddags hebben we een busje gepakt en zijn we naar het dorp Waai gegaan om een waterval te bezoeken. Daar aangekomen moesten we 2 mensen zoeken die ons erheen zou brengen maar ze dienden zichzelf al snel aan. Wat een enge weg naar boven....De weg was in zeer slechte staat en je moest je goed vasthouden zodat je niet van de scooter afviel. Na 3 km waren we er. Toen moesten we afdwalen in de jungle  maar halve wege had Agnes last van hoogtevrees en ook ik vond het heel eng. We hoorde de waterval wel maar zagen nog niks. Toch hebben we besloten om terug te gaan en boven hebben we wat gedronken. Een molukker uit Nederland gesproken en er was een klein park met wat vieuwpoints. De scootermensen zouden ons om 15.30uur ophalen maar om 15.50uur nog niemand te zien. Tja....hoe komen we terug?? Met de man van het tentje afgesproken dat hij ons om beurt terug zou brengen naar de grote weg. We waren amper onderweg of 1 van de jongens kwam toch opdagen. Nou...ook weer opgelost en zo is er altijd wel weer een oplossing. Met een busje weer terug naar Suli Bawa waar ons verblijf is.

Dag 5

Het is zondag en dan zijn er nauwelijks busjes die rijden en dus werd het wandelen maar in die hitte wordt je er zo moe van en het was nog een heel eind. Eindelijk een scooter kunnen regelen (via fam. van Elly) Onderaan de weg wat gegeten en Djettie ontmoet die ons meenam naar haar huis om wat te eten.

Wie is Djettie, Ze is de vrouw van Ben Rahajaan en hij is de zoon van Julius die op zijn beurt weer een broer is van Anoes  en Liebreg  ( broers van Harry) Hun echte naam is Hurulean maar ze hebben de naam van mijn (ex) schoonmoeder aangenomen. Julius en zijn zus zijn achter gebleven toen de ouders van Harry naar Nederland kwam. Waarom ze achtergebleven zijn weet ik niet precies maar ik hoorde dat niet alle kinderen mee mochten. Dus Djettie is ook familie van ons.

Na het bezoek aan Djettie hebben we iets verder nog gewandeld en kwamen we bij een stromend riviertje, de omgeving was prachtig en hier hebben we even flink van genoten.

De dag liep alweer ten einde en nu nog 1 dag te gaan.

Dag 6

Laatste dag vandaag op Ambon. Eigenlijk zouden we vandaag naar de Kei-Eilanden vliegen maar er ging geen vlucht die  vandaag.

Vanmorgen met busje naar de passar (markt) geweest. Het was een heel gezellige markt met veel bedrijvigheid.  Koffie gedronken en een tosti besteld maar dat zag er toch even anders uit. Twee sneetjes brood met geraspte kaas er bovenop. Lekker droog om te eten.

Daarna naar een Mall geweest en ivm de hitte maar vlug naar huis gegaan om te eten. Eind vd middag gaan wee nog even lekker naar het strand.

Evaluatie Ambon: Een mooi eiland met veel groen en prachtig omgeven met de zee. Ambonstad viel tegen en veel bezienswaardigheden zijn er niet behalve veel stranden.  Er is ook verder weinig te doen op Ambon en dat merk je ook weer aan de mensen.  Ze zitten maar doelloos voor hun huis de hele dag (werkeloosheid is hoog) en wij zijn de bezienswaardigheden.  We hebben Ambon gezien maar er is geen verlangen om terug te gaan naar dit eiland.

Morgen naar de Kei- eilanden en we zijn benieuwd wat we daar te zien krijgen maar dat horen jullie nog.

A&A

1. Ans en Arra:
    27 februari 2023
    Geniet nog maar lekker, ook al ben je (dat lees ik tenminste) vaak moe.
    Thuis kun je wel weer uitrusten. Ha Ha
  2. Jola:
    Moooooie foto’s, top 👍
  3. Ineke:
    27 februari 2023
    Denk niet dat het wat voor mij is die klamme hitte maar de natuur is prachtig ( je foto’s ook)! Ben benieuwd naar de kei-eilanden
  4. Kitty:
    27 februari 2023
    Wat een belevenis daar in de jungle. Julie maken heel wat mee! Prachtige foto’s weer!!
  5. Carla:
    Nog ff lekker genieten. Ben benieuwd naar de Kei eilanden
  6. Margo:
    27 februari 2023
    Hartstikke leuk Annelies. Mooie foto’s en prachtig daar. Op naar de Kei eilanden, ben benieuwd.