Ambon 3

24 februari 2023 - Suli, Indonesië

Om 8.15uur vertrokken we met de auto inclusief chauffeur erbij. Vandaag gaan we het eiland Ambon verkennen. We trokken de heuvels in en aangekomen bij een koffietent waar koffie werd genuttigd. Daarbij aten we gestoomde aardappel en chips ( dit waren gebakken bananenschijfjes) We daalde via een trap af naar het water met rotsen rondom ons heen. Een mooi gezicht.

Daarna werden we meegenomen naar Ambon stad om Thomas Matulessy te bekijken, een groot standbeeld, Hij was sergeant-majoor en leidde tegen de Nederlandse bezetting op het eiland Saparua bij Ambon. Sinds 1973 een nationale held van Indonesië. Daarna het standbeeld van Martha Christina Tiahahu bezocht.  Ze was een vrijheidsstrijder. Bij het standbeeld hebben we nasi kuning gegeten.

Vanmiddag gingen we naar de andere kant. Het mooie van Ambon is dat we omgeven waren door water en dit is mooi om te zien. De natuur is ook erg mooi en we reden door diverse dorpjes heen. Op een gegeven moment zijn we gestopt (ik weet niet meer hoe het  daar heette) Via een trap kwamen we bij het water en ook weer omgeven door rotsen. Zwemmen werd moeilijk, veel kiezelstenen en niet fijn om te lopen. We hadden ook geen mogelijkheid om ons om te kleden wat wel jammer was want de kleren plakte aan ons lijf. Het was erg klammig weer. We zouden ergens anders even zwemmen. Eigenlijk zouden we naar een mooie plek gaan maar de weg was afgesloten omdat gisteren iemand overleed door onlusten tussen de moslims en de christenen, de chauffeur durfde het niet aan.

Op weg weer en opnieuw de heuvels ingetrokken. Aangekomen bij het water begon het hard te regenen en de golven van de zee waren wild. Weer niet kunnen zwemmen en dat wordt bij thuiskomst dus gewoon douchen.

Inmiddels hadden we genoeg gezien en hebben we een indruk van dit eiland gekregen. Geen waauw gevoel gehad maar we zijn ook al verwend met de natuur en dan heb ik het over 2016 toen we naar Papua, Sulawesi en Sumatra zijn geweest.

Dit was het voor vandaag

A&A