Baliemvallei/4

28 september 2016

We hadden om 9.30uur afgesproken met Oras maar om 10.00uur was hij er nog niet en via de receptie maar wat informatie gevraagt over vervoer naar het noorden van Wamena.Er werd geadviseerd om naar het witte zand, de Mummy en de grotten te gaan en bij de eerste stop met het busje bij pasar Baru (Jibama) overstappen op het volgende busje (bemo) en af te laten zetten bij Pasir Putih wat wit zand betekent. We lieper er heen en al wat we zagen was een stuk grond van 20bij 30 m en waar wat wit zand op lag. Was dat alles?? Ja dat was alles!!! dat is dus lachwekkend.

Ipv een bemo te nemen gingen we te voet verder (al zo gewend om te lopen) we konden dan ook beter genieten van al wat we tegenkwamen. De natuur is hier toch weer even iets anders maar ook erg mooi.Er groeit hier veel bamboe, we zagen trompetbloemen en kwamen een mooie kerk tegen. Ook hier kom je de mensen weer tegen op straat en regelmatig een vrachtwagen volgestouwd met mensen in de laadbak, dit blijf ik ook een mooi gezicht vinden. Iedereen groette ons natuurlijk en wij bleven vriendelijk terug groeten.

We zijn aan gekomen in Jiwika/ district Kurulu en daar bevindt zich de Mummy waar ik al heel vaak over had gelezen op internet. Het is wel echt een toeristische attractie maar goed, ook wij zijn toeristen...nietwaar?!!

Toen we in dit dorp aankwamen werd er een geluidje geproduceert door een van de vrouwen zodat de rest wist dat er toeristen aankwamen. We liepen het binnenplein op en rondom dit plein stonden de hutten. De vrouwen droegen alleen een rok met kragen om hun nek en eentje had een veren krans om haar hoofd. Een man die engels sprak vertelde ons dat het RP 250.000 kost om de Mummy te zien, de prijs stijgt met het jaar. De mummy werd uit de hut gehaald en op een boomstam geplaatst. Ik heb goed gekeken of het geen replica was maar volgens mij was hij echt 372 jaar oud zoals de man ons vertelde. Raar idee om naar een gebalsemd  lichaam te kijken die zo oud is maar toch ook wel weer maakte het indruk. We mochten wat foto's maken en na een kwartier was de tentoonstelling afgelopen. Ik heb nog een foto gemaakt van een vrouw die er zo mooi uitzag in haar kledij en uiteraard moest ik daar ook weer voor betalen.

Een oude oma liep ons achterna, ze miste 4 kootjes en dat betekent dat er 4 overleden zijn in haar familie. De mannen mogen hun vingers behouden, zal er verder niet over uitweiden) De oma wees naar haar hoofd en zei: sakit, wat pijn/ziek betekent maar meer nog wilde ze daarom geld van ons terwijl we net al veel hadden uitgegeven voor het zien van een mummy. Jammer dat ik geen paracetamol bij me had anders had ik die gegeven met als advies dat ze maar even op haar stro moest gaan liggen, hahaha.

Tijd om verder te gaan. Er kwamen kinderen aan en die willen altijd met je meelopen en vaak gaan ze ook nog een heel eind mee ook. Uiteindelijk kwamen we in Goa aan waar de grotten zich bevonden. Er zat een oude man met ja...u raad het goed, een peniskoker die ons begroette en nadat hij eerst met zijn hand aan zijn scrotum kriebelde, vervolgens zijn peniskoker in juiste positie zette en toen mij met die hand ...en hand gaf! Fijn he!

Bij het doorlopen liep hij met ons mee en net bij de ingang hield hij ons weer tegen en mochten we niet verder gaan. Hij prevelde van alles wat we niet begrepen maar we mochten niet verder en dat begrepen we wel. Voor niks hier naartoe gelopen.

Er zat niets anders op dan teruggaan en na een tijdje kwam er een bemo aan en zijn we hiermee terug gegaan Na 5 min begon het flink te regenen en we waren blij dat we de bemo waren in gestapt. Even een mededeling voor Gertie: Jij moet niet naar Papua komen want ook in de busjes roken zowel de mannen als vrouwen en dan was er ook nog een die krettek(kruidnagel) rookte. Zelfs ik had tranende ogen, dus kom niet hier naartoe Gertie!!!!. Bij pasar Baru (pasar betekent markt) uitgestapt en het was een vrij grote markt waar van alles te koop was. Naast de verkoop van groenten en fruit zagen we mannen die bezig waren om een veren hoofdtooi te maken, je kon ook de traditionele tassen kopen en sieraden van schelpjes. Het was wel even leuk om daar rond te lopen

Rond de klok van drieen waren we terug in ons hotel en verder hebben we niet veel meer gedaan. Penius, onze gids kwam ons 's avonds nog even opzoeken want we hadden hem ook onze wandelschoenen beloofd. Hij was er erg blij mee enwij gunden het hem. Het was een vriendelijk maar ook bescheiden man maar een goede gids die veel te vertellen wist over de Baliemvallei.

Morgen om 6 uur opstaan want dan vertrekken we uit Papua en gaan we richting Sulawesi.

We vliegen op een dag van Wamena->Jayapura->Makassar.

Papua....we vonden het geweldig en grandioos een is een nog beter woord hiervoor.

See you

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade