Toraja/5

5 oktober 2016 - Tana Toraja Regency, Indonesië

Het is 19.30uur in de avond en het gaat gelukkig beter met mij.Hoewel ik een opgeblazen gevoel hebt en het rommelt in mijn buik, voel ik me niet echt ziek, echter de koffie en het brood staat me nog erg tegen.

Vandaag gaan we de babygraven bezoeken in Kambira en dat ligt nog wel 23 km van Rantepao af. Een Kijang (ook weer een busje) genomen en ons af laten zetten bij het bord Baby Graves. Een stukje lopen en entreegeld betalen RP 20.000 waar je overigens overal moet betalen wil je wat bezichtigingen.

We liepen een trap af en kwamen bij een boom die in het midden stond met bamboepalen eromheen. In deze boom zagen we allemaal klein deurtjes van fijne takken en daarachter waren de nog tandeloze babys begraven,

. De mensen geloven hier dat de bomen hier vanzelf weer dichtgroeien en dat de baby en de boom met elkaar vergroeien zodat de baby op die manier voortleeft..

Alles heeft hier op de een of andere manier met de dood te maken en het is een unieke cultuur waarvan wij mogen meeproeven.

Maar vonden we het spectaculair??? Nou nee, dat ook weer niet. Het hele eind rijden voor 1 boom met babygraven....misschien zijn we al te verwent!

Terug naar de weg en wachten op de bemo die ons naar Suaja moet brengen zodat wij de koninklijke graven kon bezichtigen. We hebben een heel tijdje zitten wachten maar geen bemo te zien totdat een man ons vertelde dat er geen bemo ging naar Suaja. Jammer dat het niet door ging en we besloten om naar Makale te gaan, de hoofdstad van Toraja omdat we hier dicht in de buurt waren. Ik heb op internet niet nagekeken wat hier te doen is want het was eigenlijk niet de bedoeling om hier heen te gaan. Het is ook geen bijzondere stad. Bovenop een berg stond een afbeelding van Jesus, zoals je die ook ziet in Rio de Janeiro. We zijn de stad in gewandeld en kwamen een enorm standbeeld tegen, ik heb het even opgezocht en het heet: Lakipadada Statue en verder stond er nietbij, nou nu weet ik nog niets!! Ik laat het maar zo. We zijn er niet lang gebleven en zijn terug gegaan want we moesten een busticket regelen voor morgen om naar Sengkang/het Tempemeer te gaan. ook moeten we een vliegticket regelen voor zondag om van Makassar naar Medan/Sumatra te vliegen.

Nadat we dit allemaal geregeld had hadden zijn we teruggelopen naar onze homestay. Onderweg kwamen we een hele leuke batikwinkel tegen en daar hebben we even het een en ander gekocht, ook kadootjes kopen  hoort bij een vakantie

Nou het is eind van de middag en ik heb geen zin in eten, dus Agnes moet zich maar zien te  redden met wat we hier in de homestay hebben. Ik kan nog echt niet eten.

De rugtas weer inpakken en kijken wat ons de komende dagen zal brengen.

We zakken af naar het zuiden, richting Makassar.

Jullie horen het nog!

See you!

1. Carla:
    5 oktober 2016
    Jammer dat je ziek bent geworden. Hoop voor jou dat je gauw herstelt want dat zou toch jammer zijn. Beterschap xxx
  2. Naomi:
    5 oktober 2016
    Hopelijk voel je je snel weer beter! Geniet nog even van jullie trip
  3. Ineke:
    5 oktober 2016
    He Annelies wat vervelend dat je je nog niet echt lekker voelt. Hopelijk ben je morgen weer wat opgeknapt. Ga voor je duimen xxx
  4. Els bugel:
    6 oktober 2016
    Ha Annelies, wat een geweldige reis! Een dagje ziek hoort er
    helaas ook bij..hoop dat je je morgen weer beter voelt en
    je verjaardag kunt vieren met..taart? spekkoek??
    Alvast van harte gefeliciteerd en fijne gezonde trip verder!
  5. Anita Hulsebos:
    7 oktober 2016
    Lieve Annelies, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat je weer helemaal opgeknapt bent en fijn je verjaardag kunt vieren. Ik geniet van je mooie verhalen, wat zien en doen jullie veel. Geniet ervan samen. Een dikke knuffel voor jou en Agnes. Veel liefs, Ma.
  6. Anita Hulsebos:
    7 oktober 2016
    Hoi Annelies, Hartelijk gefeliciteerd en een hele fijne verjaardag! We genieten van je verhalen en reizen zo stiekem een beetje mee. Heel veel plezier met het vervolg van jullie reis. Groetjes ook aan Agnes.
  7. Anita Hulsebos:
    7 oktober 2016
    Hoi Annelies, Hartelijk gefeliciteerd en een hele fijne verjaardag! We genieten van je reisverhalen en "reizen" zo stiekem met jullie mee. Groetjes, ook aan Agnes.
  8. Annelies:
    8 oktober 2016
    Dank voor jullie leuke reacties en Mw BB, ik heb nog geen spekkoek gehad maar wel veel andere lekkernijen. Ik kan jullie niet allemaal persoonlijk bedanken want daar gaat teveel tijd inzitten en die benutten we met andere dingen maar heel leuk om jullie reacties te lezen.

Groetjes van Annelies en Agnes