Ba Be, Noord-Oost Vietnam

9 april 2013 - Ba Bể Nationaal Park, Vietnam

Het wordt een rit met de minibus van +/- 6-7 uur en samen met 2 meiden uit Israel gingen we op weg richting noor-oost vietnam. De reisleider was nog een jong ventje maar straalde wel sympathie uit.

Natuurlijk kregen we onderweg weer een prachtig landschap te zien en we gingen de bergen weer in. Ik had al gelezen dat het in het noord-oosten wat kouder zou zijn en in Hanoi was het al bewolkt maar met een aangename temperatuur van 25 graden.

Eigenlijk zie je van alles onderweg: mensen die als ontbijt noedelsoep eten, boeren die aan het werk zijn op de rijstplantages en die zijn we heel veel tegen gekomen.Het loopt heel mooi trapsgewijs. Het landschap was hier dan ook net weer even anders dan in Dalat en omgeving. Hier zie je een vlak stuk land waar de rijstvelden zich bevinden en aan de zijkanten de bergen, dus toch weer andere valleien. Na een paar uur een pitstop en hebben we suikerriet gegeten en rond 1500uur in de middag kwamen we aan in Ba Be. Hier bevindt zich het grootste meer van Vietnam en hier gingen we met een boot eerst door de rivieren die uitmondde in het meer. Varen onder de grot door en het was adembenemend mooi. Huisjes tegen de bergen aan en een enkele visser die krab aan het vangen was. Prachtige bomen langs de waterkant en we hebben hier een paar uur gevaren en enorm van al het moois genoten wat er te zien is.

Na de boottocht een wandeling door de bergen gemaakt met als einddoel te overnachten in een homestay bij een lokale famillie.

Het was inderdaad hier een stuk kouder en de beide israelische meiden waren nou niet het meest gezellige koppel.

Na een heerlijk vietnamees diner te hebben veroberd onze jarige Kiruna nog even gebeld om te feliciteren met haar verjaardag en tevens haar mijn felicitaties overgebracht voor haar vader die ook jarig is. en we gingen vroeg onder de wol want de buitenlucht maakt je slaperig.

Nog even iets over gisteren wat betreft Hanoi wat ik nog kwijt wil.

In het oude kwartier (bekend district) worden de straten naar de handel genoemd. Een voorbeeld: de straat waar je alleen tassen kon kopen heette de tassenstraat en zo had je de brillenstraat, plasticstraat, ijzerstraat en vast ook een doodstraat want ik zag achter elkaar doodskisten en kransen te koop (raar idee!). Grappig he!!

De concurrentie zal moordend zijn maar daar hebben de vietnamezen ook vast wel wat op gevonden.

See you!