HANOI

8 april 2013 - Hanoi, Vietnam

Gisteravond om 2300uur geland en in de hal stond de taxi chauffeur keurig netjes met een bordje omhoog met onze namen erop.

Vandaag gaan we Hanoi verkennen.Allereerst willen we een trip naar Noord-Oost Vietnam boeken, hiervoor hebben we gekozen omdat er in dat gebied nog weinig toeristen komen. In Sapa en omgeving in het noord-westen gaan alle toeristen naartoe en we willen net even wat anders.

Bij Singh cafe binnengestapt (via internet opgezocht) en eens gekeken wat ze ons konden aanbieden. Via internet heb ik niet zo heel veel informatie over noord-oost kunnen vinden en via het wereldreizigersforum konden ze me alleen vertellen dat we minstens  7 a 8 dagen nodig hadden en die hadden we nou net niet. Dus hier in Hanoi pas besloten of het mogelijk was om deze trip te doen en yes...het is mogelijk. In eerste instantie voor 4 dagen geboekt met aansluitend 2 dagen Bay tu Long, een eilandengroep waar het heel erg mooi moet zijn. Het was niet erg goedkoop maar alla....het is vakantie en de vietnamezen moeten toch aan ons verdienen nietwaar!

We moesten een paar uur later terugkomen en toen werd de planning nog weer even anders. Hert werd nu 3 dagen noord-oost en 3 dagen Halong Bay-Cat Ba en Bai tu Long. Nou ja...ook goed.

Geboekt en nu de stad in. Wat opvalt aan Hanoi is dat het een oude stad is waar bijna niemand engels spreekt behalve een klein beetje in de winkels.

Er is echter veel minder lawaai dan in Saigon (Ho Chi Minh, voor degenen die vergeten is dat dit een en dezelfde stad is) Het komt relax over en we hebben er zin in.

Eerst zijn we naar het Mausoleum geweest waar Ho Chi Minh opgebaard ligt, echter we waren te laat om naar binnen te gaan om hem even te begluren. Je moet er s'morgens voor 11.00uur zijn. Wel hebben we de wisseling van de wacht gezien voor de deur en dat was ook wel leuk om te zien.

Daarna liepen we richting het presidentele paleis die geel gekleurd is, dit paleis trok me veel meer aan dan die in Saigon, deze is veel ouder en heeft ook veel meer charme. Ook hier waren de hekken weer gesloten en konden we het alleen van buitenaf bekijken maar goed er was nog genoeg te zien. Verderop kwamen we een tempel tegen (Quan Thanh tempel) en deze was ook erg mooi. Inmiddels heb ik al heel wat tempels gezien maar toch maken ze iedere keer weer opnieuw indruk op mij.en gaan we dan ook weer naar binnen toe en maken we foto's.

Op straat werden we aangesproken door een vietnamese vrouw die met o.a. ananas liep en ze was slim. Legde de lat met aan weerszijde de manden hangend op onze schouders en maakte een foto van ons zodat wij er niet meer onderuit konden om haar ananas te kopen. Zie de foto met twee blanke vietnamezen erop.

Wel heel grappig. Nu eerst ergens een bakkie capucino zien te vinden, ik mis mijn eigen koffie wel!!

We zijn nog langs een heel groot en lang gebouw gekomen, daterend uit de franse tijd en het bleek een cultureel erfgoed te zijn met een millitair museum erbij.

Verder nog een brug bezocht die we ergens op een plaatje zagen maar waar we verder niets van af weten en langs het bekende Hoan Kiem meer gelopen.

Er zijn hier veel winkeltjes waar geschilderd wordt en ik heb er 4 gekocht, nl de jaargetijden wat ik erg mooi vond. Werk aan de winkel voor een van mijn broers die ze hopenlijk voor me willen ophangen, ook nog 2 schilderijen met de afbeelding van een vrouw en een man, lekker in felle kleuren en abstract, en als laatste een grtoot schilderij van Bob Marley, echt heel mooi en dit is een verjaardags kadootje voor Gasim die pas in november jarig is.

Wat ook wel grappig was dat we een spoorlijn overstaken die dwars door het oude kwartier liep met aan weerszijden de huizen van mensen die pal aan het spoor woonde.

Inmiddels is het avond en eigenlijk hebben we de hele dag gelopen maar het was een ontzettende leuke dag en Hanoi voelt goed.

Nu een hapje eten want morgen moeten we om 8.00uur klaar staan.

See You!