Baliemvallei/2

26 september 2016

26 september 2016

Na het ontbijt te voet verder de Baliemvallei in, hopelijk is het vandaag minder zwaar. Het is al warm en dat maakt het lopen alleen maar zwaarder. We komen wederom langs diverse dorpjes en belandde ook bij een school. De kinderen waren buiten aan het spelen, de jongens op hun blote voeten voetballen en de meisjes bij elkaar kletsen (het is ook overal hetzelfde) totdat ze ons zagen en toen kwamen ze op ons af, handjes schudden, gegiechel bij de meisjes en de aller kleinsten stonden met een snottebel toe te kijken..

Penius heeft een stok uit het bos gehaald voor mij en het lopen bergopwaarts ging nu een stuk beter. ook vandaag is het uitzicht weer grandioos, wat een natuur!

We kwamen bij een zijsprong van de Baliemrivier en de Mugi rivier, die hier tesamen kwamen en wat een prachtig gezicht was.

Toen passeerde we het dorp Ibiroma en zijn we tot de rand gelopen van het dorp Tangma. We zagen voor ons een hoge berg van 3600m en daarachter wonen de Yali mensen. Penius vertelde dat je daar met een boot over de rivier moet en de klimpartij erg steil is en dat de Yalimensen in boomhutten lwonen. Die van de mannen is 20m hoog en van de vrouwen wat lager. Ik heb hier al eens een reportage over gezien, was erg indrukwekkend maar bij het idee dat we steil omhoog moeten klauteren, onee...dat wordt mijn dood! en dat zou Agnes ook niet redden en daar zagen we maar vanaf. Het was te moeilijk.

We gingen terug naar Kilise via een andere weg, inmiddels 6 uur gelopen en dat is wel weer genoeg voor vandaag, ik had ook behoorlijk spierpijn in de benen maar zat toch ook weer niet verlegen om een massage van de plaatselijke bevolking..haha! Onderweg kom je telkens de Danimensen tegen, ze hebben echt zo'n olifantenhuid en als je de leefomstandigheden hier ziet is dat ook niet gek.

Dit keer een oude man gezien met een enorme peniskoker, het is toch wel bijzonder om te zien.

We hadden honger en de kok heeft weer een lekkere maaltijd klaar gemaakt. Ook deze dag weer niet douchen en ik ben behoorlijk smerig en mijn kleren ook maar het interesseert me niets. Het heeft ook zo z'n voordeel: je hoeft niet na te denken wat je zal aantrekken. Hier is het gewoon zoals iedereen, de smerige, bezwete kleren weer aan!

Zo, dit was het voor vandaag.

See you!

1. Savannah:
    30 september 2016
    Hoi Annelies en Agnes, wat een prachtige verhalen. Erg leuk om te lezen! Ik ben benieuwd naar de foto's als jullie terug zijn. Geniet van al het moois daar!
  2. Margo Machielsen:
    4 oktober 2016
    Hoi Annelies, wat een avonturen!!!! IK vind het heel knap van jullie. En dat met een wat mindere conditie. Geweldig om zo de plaatselijke bevolking mee te maken. Ik lees je verhalen met veel plezier. Groetjes, Margo