Bamako

15 augustus 2004 - Bamako, Mali

Zondag 15/8/04

Vandaag gaan we met Auoa, haar Phillip en 2 van hun kinderen naar de boerderij van Phillip. Iedere zondag gaat Phillip hier naartoe om te relaxen.De boerderij bevond zich op drie kwartier rijden en het was net buiten Bamako.

Toen we daar aan kwamen zag ik een grote ronde hut met een groot rieten dak en een muurtje erom heen met na iedere 2 meter een opening. Het was geen echte Afrikaanse hut maar het leek er ook wel weer op, moeilijk te beschrijven. In het midden stond een tafeltje, ligstoelen van bamboe, een bed en een matras op de grond.

Phillip had veel grond eromheen en was ook bezig met het bouwen van een huis. Op het land werden er pindaplantjes verbouwd, er stonden bananenbomen, mango, carritee (erg goed voor de huid en bij ziekte ook heel goed) struiken met andere exotische vruchten en bomen waarvan ik de namen alweer vergeten ben.

Verderop woonde er een gezin die op deze boerderij werkte en in dienst was van Phillip.Het was erg aangenaam in de hut temeer omdat het erg warm was. We hebben een heerlijke maaltijd verobert en waren lekker aan het relaxen.

Een vriend van Phillip kwam ook meestal op deze zondagmiddag, het was een flinke dikke afrikaan maar wat was hij grappig. Koro was ondertussen bezig om mijn hare te vlechten en iedereen vermaakte zich prima.

Aisha, onze buurvrouw was deze dag 50jr. geworden en haar dochter kwam 's avonds nadat we terug waren van de boerderij, taart en cola brengen.

Ik ben even naar Aisha toe gegaan en heb voor haar gezongen.

Morgen komt Sjakka (ook weer een vriend van Buba uit Nederland) naar Mali toe..

De komende dagen niet veel bijzonders gedaan. De kinderen van Aoua kwamen iedere dag en iedere avond moesten we naar het huis van Aoua, dit is gebruikelijk. Nog bij de Nederlandse ambassade geweest voor de papieren van Buba en het voetbalstadion gezien in Bamako.Achter het stadion bovenop de heuvel stond het huis van de president van Mali. Hebben we dat ook van een afstand gezien.

Aisha had couscous voor ons gemaakt en we hebben hier lekker van gesmuld.

Heerlijk dat ik niet hoef te koken en dat er overal voor wordt gezorgd.

Jaccou zou weer terug gaan naar Nederland en er moest een vliegticket geregeld worden. ook Youssof had gebeld, een kennis van Buba. Youssouf was met zijn nederlandse vriendin in Mali en ze had malaria gekregen maar was nu weer beter.

Ze hebben ons uitgenodigd om 's avonds ergens wat te drinken. Ellen had behoefte om nederlands te praten en die behoefte had ik eigenlijk ook dus vonden wij het een uitstekend idee.Het werd een gezellige avond en Ellen vond ik een spontane meid en we hebben lekker gekletst.

Op tijd naar bed want om 5.00uur moesten we de volgende morgen opstaan. We gaan met de bus naar Mopti.