Bamako

28 augustus 2004 - Bamako, Mali

28/8/04  Met de taxi gegaan en het was gezellig bij de fam. van Buba. Ik heb Saffie geholpen met limonade in zakjes te doen, die gaan de vriezer in en worden dan verkocht op straat. Ook limonade in klein flesje gedaan en na zo'n 40 flesjes te hebben gedaan waren we klaar.De siroop wordt gemaakt van roe vruchten en een flesje kost 15 cefa. De vrouw van Sedou (weet je het nog, de vriend van Buba) kwam op bezoek en 's middags werd het matras in de woonkamer gelegd en kon ik even een dutje doen, De moeder van Buba zag natuurlijk dat ik een slechte nacht achter de rug had.. Nauwelijks wakker of er moest weer gegeten worden.Met z'n allen tv gekeken en rond 19.00uur naar huis. Morgen ga ik met Aoua naar een trouwfeestje.

29/8 Trouwfeestje

Phillip bracht ons weg naar het trouwfeestje wat wederom alleen voor vrouwen was.. De moeder van Kandera had inmiddels een mooie jurk voor mij gemaakt van de stof die ik eerder al met Aoua gekocht had. Het stond me leuk en men vond mij al een echte malinese vrouw. De stof was van wax gemaakt en dat is de duurste stof die er te krijgen is. In Nederland in Helmond wordt ook veel Afrikaanse stoffen gemaakt en geexpoteerd naar Afrika.

Aangekomen op het feestje nestelden wij ons op een ijzeren stoeltje en er waren muziekanten die op hun djembe en andere instrumenten aan het spelen waren.Enkele vrouwen waren aan het dansen en natuurlijk werd deze toubabou (blanke of witte) ook geseind te komen dansen. Je wordt wel verlegen als je als blanke aan het dansen bent tussen al die donkere vrouwen en na 2 dansjes zag ik de kans schoon om te gaan zitten.

Er werden toespraken gehouden maar na er drie uur te hebben gezeten en inmiddels een zere kont te hebben en moe van al dat geschreeuw van de vrouwen (malinese vrouwen hebben een schelle schreeuwende stem) had ik er eigenlijk schoon genoeg van en moest er niet aan denken dat ik de hele middag nog daar moest blijven.Ik wist dat Phillip naar de boerderij was en pas om 18 of 1900uur terug zou komen, hoe kom ik deze middag door!! Kon ik de vorige keer nog weglopen na een uur te zijn geweest bij het trouwfeestje wat toen in de andere straat werd gehouden, dat lukte me nu niet want dit feestje was wel iets verder weg.

Rond 14.30uur moesten we naar de andere kant lopen en gingen we eten bij iemand thuis, gelukkig even m'n benen strekken.

Buiten werd de lucht wat donkerde en ik hoopte op een flinke regenbui, want dan konden we weg.Ook Aoua zag dat er een regenbui op komst was en ze besloot dat we weg zouden gaan. Joepie!!!!

We namen een taxi en lieten ons ergens afzetten want Aoua moest haar auto ophalen.en bij thuiskomst in Aoua's huis nog even geklets alvorens ik naar mijn eigen huis ging. Eindelijk een sigaretje roken.

Buba kwam rond 19.45uur thuis en had veel mensen bezocht en was ook een stuk armer geworden.

Het is gebruikelijk als je lange tijd van huis bent geweest dat je de mensen hier weer gaat bezoeken en omdat je uit Europa komt heb je natuurlijk geld en dus geef je de mensen die je bezoekt ook geld.En zoals gebruikelijk in de avond weer eten bij Aoua thuis.

De volgende dag moest de voetbalclub van Buba voetballen en daar wilde hij graag naartoe met zijn vader. Hij belde zijn vader maar kreeg te horen dat er een oom was overleden en zijn vader was al op weg naar de familie waar de oom woonde.

Buba wilde mij niet alleen achter laten en zo besloten wij dat we  samen  naar de voetbal wedstrijd zouden gaan.We moesten wel opschieten want de wedstrijd zou om 16.30uur beginnen en het lag aan het andere eind van de stad.

Gauw een taxi genomen en het was al erg druk bij aankomst van het stadion.

Een zitplaats in de zon kostte E1.50 en in de schaduw E2,50. Je kunt wel raden waar we zijn gaan zitten. De tribune zat vol en er hing een gezellige sfeer, mensen hadden trommels bij zich waarop gespeeld werd en de politie op de tribune hield een oogje in het zeil. Daar zat ik als enige blanke in een vol stadion met alleen zwarte mensen. Gezellig!! Net voor de rust scoorde de voetbalclub van Buba (Coolibay) 1-0 en de grootste fan, een enorme dikke afrikaan raakte door het dolle van vreugde en liep op en neer door de tribune met een ontbloot bovenlijf en schreeuwde ook luidkeels. ik moest smakelijk om het lachen.

De wedstrijd eindigde in 1-0 voor de club van Buba die dus heel tevreden was.

Met de bus naar huis en naar Aoua eten, dit was haar laatste vakantiedag en de volgende dag moest ze weer werken bij de WHO. Ze had speciaal voor ons vakantie opgenomen, de schat.

Nog even langs gegaan bij de moeder van Kandera die de kleren voor mij gemaakt had om haar te betalen maar ze wilde er niets voor hebben.Het was een cadeau voor mij.Ik heb haar hartelijk bedankt.  Ze was een beetje ziek en bleek grieperig te zijn. Ze had een hoestdrankje waar amoxiciline inzat (=antibiotica). Ik verbaas me over de medicijnen hier, je kunt ze zo gemakkelijk krijgen zonder recept en ze gebruiken het alsof het gewone paracetamol is.

Doordat het iedere dag zo heet is in ons huis en daardoor ik ook moeilijk slaap hebben we 's avonds buiten nog lekker gekletst met onze buurvrouw Aisha en haar dochters.

308 Overdag geluierd en Koro en Suadou kwamen nog even langs.Tegen 17.30uur besloten we even naar le Lagoon (een restaurant aan het water) te gaan.Hier waren we al eerder met Jaccou geweest en we waren amper op weg toen Sjakka belde dat hij eraan kwam. Fijn , nu konden we met zijn auto gaan en we hebben heerlijk aan het water gezeten. Zoals gewoonlijk bij Aoua eten en later op de avond weer lekker buiten gezeten.

De dagen gaan snel.

Dit waren de dagen van 28 t/m 30/8/04

Wat we 31/8 hebben gedaan weet ik niet want die dag stond niet geschreven in mijn schrifje.