Bamako

1 september 2004 - Bamako, Mali

1/9 Wederom bezoek aan de ouders van Buba.

We gaan met het groene busje en dan zijn we wel ruim een uur onderweg, want zijn ouders wonen in de buurt van het vliegveld van Bamako.

Zoals altijd werden we weer hartelijk begroet. De ouders waren naar de familie van de pas overleden oom. Mariam geholpen met het eten en in de middag kwam er een stoffenverkoper langs en tante Mariam die ook hier woont vroeg of ik de stof mooi vond. Ik beaamde dit en er werd bij mij de maten opgenomen en eind van de middag was mijn broek met Afrikaanse blouse klaar. Het zat heerlijk en bedankte tante Mariam. Ja...ik wordt gigantisch verwend door iedereen.

Buba's vader kwam aan het eind van de middag thuis en hij had ook een kadootje voor me mee gebracht.Een mooie gekleurde leren tas met franjes en een portemonee van krokodilleleer, echter Buba vond deze ook mooi en dus gaf ik hem de portemonee. Saffie nog weer geholpen met de limonade in zakjes te doen voor verkoop als ijs. Lekker patat met vis gegeten en een spelletje mens erger je niet gedaan met Saffedini.

Toen kwam Mariam (zus van Buba) ook nog met een cadeau aanzetten, een blauw/witte Afrikaanse rok met een blouse erop die afgezet was met kant.en een sjaal voor om het hoofd,  Ik vond het erg mooi.

Blijkbaar viel ik toch in de smaak bij de familie en Buba beaamde dit ook.

's Avonds zijn we we weer met het groene busje naar huis gegaan. Ik geloof dat zo'n rit +/- 0,45 cent kost. Aoua kwam dit keer zelf bij ons langs met Suadou.

We zaten nog een beetje te kletsen en Aoua bedankte mij dat ik naar Mali was gekomen. Dit wimpelde ik direct af want als er iemand dankjewel moest zeggen dan waren wij het wel. Ze heeft werkelijk overal voor gezorg, een huis voor ons geregeld, de papieren van Buba, ons op sleeptouw genomen en iedere dag weer opnieuw een lekkere maaltijd, de was en noem maar op. Ze heeft werkelijk enorm veel voor ons gedaan en ik vind het een prachtvrouw.

De volgende dag naar kantoor van Royal air Maroc want Buba had een ticket voor 3 maanden maar we moesten zekerheid hebben dat het hier ook gold in Mali.

We kwamen om 12.05uur aan en ze sloten net de deur, Aoua had gezegd dat ze tot 1300uur open waren. Toen we vroegen hoe laat ze weer open gingen kregen we als antwoordt: 1500uur. Dat was dus mooi balen, nu moesten we 3 uur wachten en dat op het heetst van de dag.Dan maar wat drinken en ergens in de schaduw zitten totdat het weer tijd was om naar Royal air Maroc te gaan.

Binnen 2 min. was het geregeld! gelukkig want je weet maar nooit hier.

Thuis een douche genomen want ik was nat van het zweten en even gaan slapen.

De avond bij Aoua doorgebracht en ze heeft er moeite mee dat ik over een paar dagen weer terug ga naar Nederland. Ze gaf me een cadeau: een heel mooi groot afrikaans kleed, een soort bruine canvas waar op getekent was in zwart en wit. Het krijgt thuis een speciaal plekje.

's Avonds een lekkere regenbui gehad. De elektriciteit werd stopgezet vanwege de regen en de wind. Ze zijn bang dat door de wind takken en bomen op de kabels vallen en daardoor brand ontstaat. Dus ging het kaarsje maar weer aan.

Dit waren de dagen van 1/9 en 2/9