Bamako

3 september 2004 - Bamako, Mali

het is alweer vrijdag 3 september en ik ga mijn laatste vakantiedagen in hier in Mali.

Ik heb de zoveelste slechte nacht gehad hier in dit huis, de warmte blijft hier hangen en doorluchten gaat moeilijk.

Omdat het de laatste dagen voor mij zijn stond een familiebezoekje aan Buba's ouders weer gepland. Soms had ik ook schoon genoeg van al deze bezoekjes maar goed ik heb me maar aangepast. .Buba kon zijn ouders niet bereiken want wilde eigenlijk doorgeven dat we morgen wilde komen want dan zou Aoua ons brengen naar Karbala, de wijk waar de ouders wonen van Buba.

Ik ben samen met Mariam naar de markt gegaan om de laatste kadootjes voor het thuisfront en niet te vergeten vrienden te kopen. Natuurlijk wilde ze mij weer afzetten maar Mariam liet dat niet toe. Ze is een schat van een meid en jammer dat ze polio heeft, daardoor loopt ze wat moeilijk maar aan de andere kant redt ze zich prima.

Zo de kadootjes zijn binnen en rond 1900uur met busje, ja ja de groene weer naar huis gegaan. Buba is 's avonds naar Aoua gegaan maar ik had er dit keer echt geen zin in en had ook al gegeten. Later op de avond kwam Aoua zelf nog even langs. Ze gaf me een brief mee voor de malinese vrouw die ten tijde dat wij in Mali verbleven zij in Holland (Zutphen) verbleeft bij haar vriend. Wij mochten zolang in haar huis verblijven. Ik zou de brief bi terugkomst in Nederland j haar brengen tesamen met de patat (grote bruine knol).

Zat. 4/9 Laatste dag in Bamako

Vandaag mijn koffer inpakken en ik was een beetje bang voor overgewicht met al die kado's die ik gekregen had.

Aoua zou ons wegbrengen  naar de ouders van Buba gaan omdat die vlakbij het vliegveld wonen.

We konden het rustig aandoen. Nog eenmaal een koude douche genomen, warm water heb je niet eens nodig hier en onze overbuurvrouw Aisha kwam nog even afscheid nemen. Ik kreeg een leuk wandkleedje van haar. Ik heb afscheid van deze leuke vrouw genomen en van haar beide dochters.

Tegen 1800uur naar het huis van Aoua gegaan en afscheid genomen van de kinderen, Fanta die ons zo goed verzorgde en Phillip haar man. Phillip moest in november a.s. naar Parijs en als hij genoeg tijd heeft komt hij nog even in Holland voor een bezoekje. Zou leuk zijn.

's Avonds bij de ouders van Buba ben ik nog even op bed gaan liggen alvorens ik terug zou vliegen naar Nederland.

Rond 0.30uur op weg naar het vliegveld. De moeder van Buba, Mariam, Saffie, tante Mariam, de broer en Batoma zwaaide me uit. Het was een emotioneel moment.

Het afscheid met Aoua was helemaal emotioneel, ik moest zo huilen en we beloofde elkaar via email contact te houden.

De volgende dag was ik weer op Schiphol en werd ik door de kinderen afgehaald.

Buba zou nog een maand blijven en dan terugkomen.

Zo...dit was mijn eerste reis naar Mali, een unieke ervaring om in het dagelijkse leven te stappen van deze bevolking. Heel veel indrukken heb ik op gedaan en ik ben ontzettend blij dat ik in 2004 alles in een schriftje geschreven hebt zodat ik het niet zou vergeten.

Ik heb ondanks dat de relatie uit is nog steeds contact met Aoua, zij is in 2008 in Nederland op bezoek geweest maar ik ben samen met Buba en mijn zusje in 2007 nog weer naar Mali geweest en toen o.a. in het Dogongebied geweest.

Ook in 2011 ben ik.. en toen alleen weer naar Mali geweest en had er fantastische weken. OOk geslapen bij de familie van Buba waar ik ook nog altijd contact mee hebt. Inmiddels samen met Phillip, Aoua een frans echtpaar een project in Kita gestart en hopelijk kan ik er volgend jaar weer naartoe.

Dit was mijn verslag in 2004 en nu verwekt in 2014.

Gegroet

Annelies