GAMBIA 2008

25 april 2008

Vrijdag 25-04-08 Vertrek                                                                                        We zitten in het vliegtuig op weg naar  Gambia voor een paar weken.Het is nu dec. 2015. In 2008 nam ik een schrifje mee om alles wat ik zou beleven te noteren en het was er nog niet van gekomen om deze reis op mijn reislogger te schrijven.                                                                                                                Ergens in jan/febr. 2008 vroeg mijn vriendin Hady, die oorspronkelijk uit Gambia komt ,of ik zin had om in april met haar mee te gaan op bezoek bij haar familie in Old Jeshwang, de plaats waar haar familie woont. Daar had ik wel zin in en samen met een collega van Hady, Julia een molukse die ik ook weer ken en Aysha de dochter van Hady zouden we samen gaan. Hady was 7 jaar niet thuis geweest en had haar vader niet op de hoogte gesteld van haar komst, dat moest een verassing worden.

Dit jaar in mei ben ik 25 jr. werkzaam als doktersassistente en als kado wilde mijn baas de reis naar Gambia betalen, een prachtig kado en Gambia kreeg hierdoor een speciaal tintje.

Om 9.30uur moesten we op Schiphol zijn en om 1200uur zou het  vliegtuig. vertrekken. Mijn vriend Buba, de man van Hady- Lamien hadden ons naar Schiphol gebracht en daar kwam ook een dochter van Julia ons gedag zeggen.We lande in Banjul, de hoofdstad van Gambia om 17.30uur en de vader van Hady stond ons op te wachten. Die man dacht dat alleen Aysha,Julia  en ik zouden komen en het was dus een leuke verassing toen hij zijn dochter Hady ook zag. De man was zo gelukkig en het was een leuk tafereel om te zien hoe vader en dochter elkaar na 7 jaar weer konden omhelzen. Aysha was al een paar keer in Gambia geweest.Fijn dat we hier engels kunnen praten, wat betekent dat we ook met de familie kunnen communiceren. Ik ben al een paar keer in Mali geweest en daar praten ze de franse taal en dat is toch veel moeilijker voor mij.Na een autoritje van zo'n 30 min. kwamen we in Old Jeshwang aan.Bij binnenkomst van de compound zagen we een gezellig huis staan met een mooie veranda en een prachtige binnenplaats waar de vloer helemaal uit mozaiek bestond.De familie was erg enthousiast naar ons toe en we kregen een heel warm welkom.Nadat onze kamers werden toegewezen kwamen we met z'n allen tesamen in de woonkamer en werd erg druk gekletst, echter een kwartier later viel de stroom uit en dus werden de kaarsjes aangestoken. Dit is ook niet onbekend voor mij en  had in Mali ook al verscheidene keren meegemaakt.Eerst maar eens lekker eten (salade met gebakken aardappeltjes en kip), het smaakte goed.Ik had een probleem met het het slot die ik aan de koffer had bevestigd, de verkeerde sleuteltjes meegenomen..haha, Hady's vader heeft het slot doorgezagd en de ik zou daar wel ergens een nieuw slot kopen.'s Avonds gingen we met z'n allen gezellig kletsen buiten op de veranda. Gelukkig weinig last van de muskieten.De oploskoffie uit Holland erbij en wat wil een mens nog meer!De eerst dag is voorbij en we gaan slapen.

De familie bestaat uit: Papa, Umu zijn vrouw, Nyarang-zus met dochtertje, Mima-zus en haar zoon, Nene, Iridreza, Oblay.

See you!