GAMBIA 2008

26 april 2008 - Bakau, Gambia

Zaterdag 26 april 2008/ Old Jeshwang

Ik heb niet goed geslapen! Het was warm in bed ondanks de ventilator. Ik slaap samen met Julia in een bed en gelukkig snurkt ze niet.We sliepen onder een soort synthetisch sprei, geen hoeslaken op het matras en heel fris vond ik dit niet maar goed, this is Africa en dan moet je het niet zo nauw nemen.Douchen met een bak water en we zijn wakker.Het weer is prachtig, een lekker briesje wat het heel aangenaam maakte, dit is het voordeel dat we vlakbij de zeekust waren.Lekker gegeten en daarna op weg naar de familie van Lamien (de man van Hady). Deze familie woont in Bakau, een plaats zo'n 20 min rijden van Old Jeshwang. Pa Lamien bracht ons weg met de jeep en toen we in Bakau aankwamen stonk het verschrikkelijk, hier zag je de open riolering langs de huizen.Ook rook je de geur nog in het huis van de fam. van Lamien.

Kennismaken met iedereen . Yahady, de vrouw van Lamiens vader was er niet.

Ik ken Yahady uit Deventer (de woonplaats van Hady) Ze heeft daar een jaar gewoond omdat haar man (de vader van Lamien) daar al 5 jaar woonde. Hij kwam naar Nederland en bleek dibetes mellitus te hebben, hij werd ziek en moest 3x per week gedialiseerd worden in het ziekenhuis, tevens werd hij blind en kon dus voorlopig niet terug naar Gambia. We noemde hem Opa Secka, een uiterst interessante man om te zien en je kon leuke gesprekken met hem hebben. Hij heeft veel in het ziekenhuis gelegen  en nadat er vingers en tenen werden geamputeerd en de arme man grotendeels in het ziekenhuis lag besloot hij op een dag dat hij wilde sterven in Gambia, omdat in Gambia hij niet de medische zorg kon krijgen die hij nodig had. In Gambia heeft hij het nog 4 weken vol gehouden en helaas is hij toen overleden. Ik vond het een hele lieve man en had ook groot respect voor Hady en haar man Lamien die allesvoor hem hebben gedaan.

Inmiddels kwam Yahady thuis en zaten we gezellig te kletsen.Buiten de compound stond er ook een schuur en daar waren mensen bezig om brood te bakken die dan weer verkocht werd, dit alles op een zeer oudwetse manier. In een badkuip lag deeg wat gekneed werd en ik kan je vertellen dat die badkuip helemaal vol met deeg was, een hels karwei om dit te kneden, daarbij was het ook bloedheet in de schuur. Na het kneden werd er door een andere man stokbrood en broodbolletjes gemaakt die vervolgens in de oven gingen om af te bakken. Het was heerlijk brood en interessant om te zien hoe deze mensen hun eigen brood gingen bakken.'s Avonds kwam er bezoek en ook de broer van Hady (zelfde vader/zelfde moeder) was aanwezig. Gezellig bij elkaar gezeten totdat het tijd werd om te slapen.

See you!

Van reisblog naar fotoboek