Segou

25 augustus 2004 - Ségou, Mali

De volgende dag niet veel gedaan. Buba was verkouden en even waren we bang dat hij malaria zou krijgen. Hij kreeg van Roos een traditioneel medicijn. Mopti nog even in geweest en het is zo leuk om te zien dat hier de ezels en andere beesten gewoon op de weg lopen. Allerlei indrukken deed ik op en vaak wilde ik wel foto's maken maar de mensen houden er niet van en dus lukte me dit niet altijd om alles vast te leggen.

In de afgelopen dagen hebben we ook nog een tocht gemaakt op de rivier De Niger, dit was heerlijk met een briesje als verkoeling. De hutjes die je langs de kant ziet,de waterresevoirs, de bedrijvigheid en uniek dat ik dit allemaal mag meemaken.

's Avonds afscheid genomen van Roos (na eerst een heerlijke maaltijd te hebben gehad)een ketting van kralen van haar gekregen die ik om mijn middel moest knopen.Ze vertelde me dat die kralen geluid maken tijdens het vrijen en dat de malinese man dit opwindt....hahaha!!!

Om 6.00uur kwam Barra ons halen en bracht ons naar de bus. Slaperig hebben we de busrit afgelegd naar Segou, onze volgende stad met de beroemde moskee.

Ook hier woonde weer een zus van Aoua, genaamd Bebe en we kwamen bij hen aan toen ze net in de middag aan het eten waren. Dus gelijk maar aanschuiven.

Kennis gemaakt en de echtegenoot van Bebe sprak goed engels. Hij was directeur van een transportbedrijf  en in zijn jonge jaren heeft hij 5 jaar in Amerika gewoond en nogeens 7 jaar in Rusland.Een man van de wereld en dat merk je ook in het gesprek wat ik met hem had.

Na het eten bracht een chauffeur ons naar Markala waar we de beroemde lange brug hebben bezocht. Deze werd in 1914 gebouwd door de afrikanen in opdracht van de Hollanders . Er zijn hierbij vele afrikanen omgekomen en mede hierdoor is deze brug beroemd geworden.Verder viel er niet veel te beleven. Onderweg zie je vele controleposten, ze plaatsen een paar oude ijzeren tonnen op de weg en hoofdzakelijk worden er vrachtauto's aangehouden en gecontroleerd maar ook bussen houden ze aan om te zien of er niet teveel mensen in zitten.Dit hadden we vanmorgen op weg naar Segou ook mee gemaakt, controle en de mensen in het gangpad moesten hun koppies naar beneden halen zodat de politie hen niet zou zien. De buschauffeur betaalt vaak geld en dan ziet men een hoop door de vingers. De kippen maakte wel het nodige lawaai in de bus.

Vanmiddag een fietser met een blerende geit achterop gezien en dat zijn van die dingen dat dit land zo uniek maakt en waar ik van geniet.

Afgelopen nacht veel last gehad van de muskieten en ander ongedierte. Buba voelde zich weer wat beter nadat we gisteren ook een antibiotica kuur hadden gekocht langs de kant van de weg. Had hij gisteravond nog koorts en waren we bang voor malaria, vanmorgen ging het een stuk beter met hem. Tja....moet je maar malariatabletten slikken.

Sinds 3 dagen ben ik nu niet naar de wc geweest, meestal heb ik hier moeite mee in het buitenland maar nu was er gelukkig wel die aandrang, echter doortrekken gaf een probleem en m'n ontlasting wilde niet wegspoelen, dus werd er een emmer water bij gehaald en toen lukte het wel.

Buiten was het alweer warm maar wij zaten lekker in de schaduw met een rieten omheining. Ik aanschoude de wersters, ik heb toch wel ontzag voor deze meiden die overal voor zorgen en hard moeten werken,

Rond de klok van 1200uur kwaam de chauffeur ons ophalen en reden we langs de rivier, . Ik kocht wat kallebasteschalen  van de mensen die langs de weg dit verkochten en daarna naar de markt vis kopen die we 's middags opaten tesamen met de familie. Nog lekker geluierd in de hangmat en toen werd het tijd om onze spullen bij elkaar te rapen want eind van de middag zouden we teruggaan met de bus naar Bamako.Toen we in de bus zaten verschenen er donkere wolken en later begon het flink te regenen, het sijpelde de bus in en ik werd nat, ook best wel een eng ritje van bijna 5 uur omdat het zo donker was en lantaarnpalen zie je hier niet..

Rond 21.30uur waren we terug in Bamako en ik verlangde naar een douche want die had ik niet gezien de afgelopen dagen,, m'n kleren zaten ook  onder het stof van het rode zand, dus een schrobbeurt was echt nodig.

27/8 De was laten doen door een meisje en kostte 0,50cent, ongelofelijk .Vandaag niet veel gedaan. Doudou ,het zoontje van Aoua was vandaag jarig, 5 jaar geworden  en we hebben met z'n allen taart gegeten en gezongen.

Dit waren de dagen van 25 t/m 27/8/04