BARCELONA, JANUARI 2016

21 januari 2016 - Barcelona, Spanje

Donderdag 21 januari.

Slecht geslapen die eerste nacht maar dat heb ik altijd. Eerst maar eens een ontbijtje nemen (die was niet inbegrepen/ E9,00                                          Overleggen wat we als eerste zouden gaan bezoeken.La Sagrada familia, die een halte terug was met de metro. Een paar dagen later kwamen we erachter dat het nauwelijks 10 min lopen was van ons hotel. De eerste dag is het toch altijd uitfiedelen waar waar ligt en hoe de metro werkt, die echter niet moeilijk was.

La Sagrada familia was indrukwekkend om te zien en Antoni Gaudi heeft er wel een meesterwerk van gemaakt. Zijn gedachte die erachter zit vind ik erg mooi: nl dat hij bouwde in de vormen van de natuur (organische architectuur). Ze zijn nog druk bezig om het verder af te bouwen want Gaudi overleed in 1926. Ik vond het een indrukwekkend gebouw en een meesterwerk om te zien.

Het volgende wat op ons programma stond was het Kasteel in Montjuic. We namen de metro maar het werd eerst tijd om een lekkere kop cappucino te nemen en dat deden we nadat we halverwege de berg waren met een schitterend uitzicht over de stad. Het weer was heerlijk (15 graden met een zonnetje gratis erbij)

We hebben de kabelbaan gepakt (E8,00)(wel duur voor zo'n kort ritje) maar hadden wel een schitterend uitzicht en zo belande we bovenop de berg bij het kasteel Montjuic. Ik moet eerlijk zeggen dat het kasteel niet zo'n heel geweldige indruk op mij maakte, entree E4,00. We hebben rondgelopen en vanaf boven op het kasteel wel weer een mooi uitzicht op de tuinen. De terugweg hebben we gelopen en we hebben verder de tuinen niet bezocht omdat park Guell ook nog op ons lijstje stond.

Ipv de metro zijn hebben we de bus gepakt die naar het centrum van Catalunya ging. Aan het begin van de reis op station Sants hebben we een T10 ticket gekocht. E10,00 waarmee de de metro, trein en bus kunt pakken en dat is wel handig.

In het centrum aangekomen waren er jongelui die muziek aan het maken waren en dat geeft altijd een gezellige sfeer.

Omdat we honger hadden gingen we op teras zitten en hebben heerlijke tapas gegeten en even de tijd genomen om wat bij te komen.

Daarna de beroemde straat Passeigh de Gracia in gelopen met zijn vele winkels. In deze straat bevindt zich ook Casa Mila en Casa Batllo en vooral deze laatste is een echt sprookjeshuis van Gaudi. Casa Mila heeft de ronde welvingen die de golven voorstellen met ijzeren hekken.

Al lopend kwamen we op de Ramblas terecht en hier hebben we chinees gegeten wat niet geweldig was. Carla had als toetje ijs erbij. Ze kreeg zo'n klein kinderijsje, verpakt in plastic en keihard, geserveerd op een bordje, dit vonden we erg schandalig en we hebben er ook om moeten lachen. Nooit weer dus!!

Ik heb nog een warme sjaal gekocht en hoewel het 's avonds wel fris was, was de sjaal voor het (mocht het koud worden in Nederland) weer thuis.

De metro naar ons hotel genomen en we kwamen doodmoe aan.

Welterusten.!