Brugge

18 oktober 2019 - Brugge, België

18-10-2019. Vrijdag.Nog even wilde ik er tussenuit en omdat ik al vaker hoorde dat Brugge een leuke stad is, dacht ik ....dan ga ik ook maar eens kijken. Via hometogo heb ik een slaapplek geregeld bij Johannes die op 5 min lopen van het centrum lag. Het was een eenvoudige kamer en slapen moest op de grond maar dat vond ik niet erg, bed was schoon en ik kon douchen. Voor 2 nachten betaalde ik dan ook maar E23 en dan mag je ook niet teveel verwachten en ik hoef ook geen luxe. Ik arriveerde ´s middags rond 15.30uur met de auto die ik gepakeerd had bij Lidl, ongeveer 20 min lopen maar het was wel gratis. Bij Johannes heb ik pannenkoek en een bananemilkshake gekregen, lief toch.

Jammer maar het weer was regenachtig met soms droge momenten. Ben de stad in gegaan en wat mij opviel dat ook de zijstraatjes zo mooi waren om te zien, veel oude gebouwen. Morgen ga ik een stadswandeling doen want dan loop je wat gerichter en kom je de bezienswaardigheden ook tegen. Ergens koffie gedronken en wat te eten gehaald en dat ´s avonds op mijn kamer opgegeten.

Zaterdag 19-10 Goed geslapen.

Begonnen aan mijn stadswandeling en ik zal vertellen wat ik zoal hebt gezien. Op de grote mark het monument Belfort gezien, er was ook markt maar stelde niet veel voor. Na de koffie verder gegaan en het weer wat veel beter, de zon scheen. De Brrugse kanaaltjes hebben de bijnaam Venetie van het noorden opgeleverd. Je kunt er een boottocht over maken maar ik heb dat niet gedaan, het was echter een prachtig plekje in Brugge. Oja rondom de grote markt zie je ook het prachtige stadhuis en er zijn veel reastaurantjes en terassen, de huizen erachter zijn ook erg mooi. In het midden van het plein staat het standbeeld van Jan Breydel en Pieter de Conninck. Al wandelend kwam ik bij het stadspaleis waar een museum is gevestigd. Verder zag ik De Heilige Bloedbaseliek uit de 12e eeuw, een prachtig gebouw. Je ziet onderweg ook het historisch Brugge met zijn huizen aan het water uit de gouden tijd van Brugge.. Verder de Jeruzalemkerk gezien .

Ik kwam terecht in het Minnewaterpark, een mooi plekje waar je even tot rust kan komen in het groen.Begijnhof kan je ook bezoeken waar je de pittoreske gevels kunt bewonderen Had ik bij het foto´s maken toch mijn mobiel daar op de railing van een bruggetje laten liggen en toen ik alweer 200meter verder de trappen opliep kwam ik erachter. Ik ben hard rennend teruggegaan en pfff... hij lag er nog, wat een geluk en waarom ben ik toch altijd zo chaotisch. Het zal wel nooit veranderen. Het Onze/Lieve Vrouwekerk  is een 14de/eeuwse kerk en het hoogste gebouw van de stad, dus is niet te missen. Het intereieur is prachtig en de moeite waard om te bezoeken. De Poortersloge gezien , hier kwamen de rijke Brugse poorters samen. Het St.Janshospitaal is een van de oudste ziekenhuizen, een prachtig gebouw.Brugge heeft 4 stadspoorten en deze maken deel uit van de stadsomwalling. Verder heb ik nog de St. Salvatorskathedraal gezien en zoals eerder vermeldt ben ik ook de zijstraatjes in gelopen omdat het gewoon mooi is. Brugge doet heel gezellig aan, heeft een leuk winkelcentrum waar je ook flink kunt shoppen als je wilt. Er zijn genoeg eetgelegenheden en onze zuiderburen zijn altijd vriendelijk. De hele dag heb ik hier vertoefd en ´s avonds had ik nagenoeg alles wel zo´n  beetje gezien.

Zondag 20-10  Het regende opnieuw. Ik besloot naar een zwarte markt te gaan wat op de terugweg naar huis lag, nou ja....even iets verder rijden. Nou weet ik toch niet meer hoe dit plaatsje heet, forgive me. Ik arriveerde daar en omdat het behoorlijk regende ben ik maar gelijk de hallen binnen gegaan. Het viel mij tegen, natuurlijk was er wel genoeg te koop maaar veel prullaria en ook veel standjes waren leeg. Ik heb daar ruim een uur doorgebracht en besloot om naar huis te gaan. Dan was ik mooi op tijd thuis en zou ik file vermijden rondom de klok van 18hr.

Brugge is de moeite waard om voor een paar dagen te bezoeken maar ik zou wel gaan als het nog iets warmers is. Ik had teveel regen in oktober.