SCHOTLAND 2019

12 september 2019 - Schotland, Verenigd Koninkrijk

Rondreis gemaakt in 8 dagen in Schotland: Edinburgh-Oban-Eiland Kerrera-Fort William-Glenfinnan

DONDERDAG 12 SEPTEMBER: NAAR SCHOTLAND

Ik ben vertrokken vanuit airport Weeze/Duitsland en na een vertraging van 1.45 uur dan eindelijk vertrokken. Om 16.00uur kwam ik aan in Edinburg en pakte de bus skylink200 die mij naar het eerste air bnb adres moest brengen. Gelukkig had ik het gauw gevonden en trof een fantastische familie aan. Kennis gemaakt met Jose Mendes, zijn vrouw en hun dochtertje van bijna 2 jaar Louisa.

De vrouw kwam uit Zuid Afrika en sprak nog een klein beetje nederlands en Jose kwam uit Angola. Ik had een mooie kamer en een prachtige badkamer, ook de keuken had ik tot beschikking. Ze gaf me uitleg over de bus die ik wilde nemen de volgende dag en nadat ik geinstalleerd was wilde ik er nog even op uit om te acclimatiseren. Ik ben met de bus naar de wijk Leith/ New Haven gegaan wat aan het water ligt. Veel heb ik niet gezien, wel wat boten en ik had honger en ben een restaurant in gegaan om wat lekker vis te eten.

Omdat het al bijna donker was en ik de weg nog niet weet, ben ik maar terug gegaan naar mijn kamer.

EDINBURG: VRIJDAG 13 SEPTEMBER

De bus bracht mij naar Nord Road en bij het hotel Scotiss uit gestapt.

Als eerste kwam ik terecht bij het Scotisch monument en daarvoor zag ik de eerste Schot al op straat op zijn doedelzak spelen, dat gaf me echt het gevoel dat ik in Schotland was. Al wandelend kwam ik terecht bij het Scotisch National Gallery museum, ben er nog niet naar binnen gegaan omdat ik eerst het Edin castle wilde zien wat ik gauw gevonden had want dit kasteel staat op een hoge rots en kan je niet missen. De entree was 19 pond en best wel duur maar van buitenaf kan je het ook goed bekijken en dat heb ik dus gedaan, erg mooi en en via een trap naar beneden gegaan en eromheen gewandeld en dan zie dat ie erg indrukwekkend is en ook groot. Ik ben een paadje ingeslagen en kwam terecht in de Princes Street Garden. Een mooi park waar ook de nodige standbeelden staan. Ik zag de St.Cuthbert kerk en ben naar binnen gegaan.Het is een prachtige kerk, het plafond was fraai beschilderd evenals de gebrandschilderde ramen. Links bestond het uit het oude testament en rechts uit het nieuwe testament.

Als je buiten de kerk bent zie je een muur van graven? uit de 16e en 17e eeuw, heel apart.

Erachter stond de St.John's kerk en ook daar ben ik naar binnen gegaan, ja...ik ben gek op oude kerken omdat ze er van binnen zo fraai uitzien en het geeft ook altijd een bepaalde rust. Ook deze kerk was weer prachtig en heb mooie foto's kunnen maken.

In het park was er ook een eettentje en ik had wel zin in een hotdog en ben op een bankje gaan zitten en heb in de zon even heerlijk genoten. Het is een mooi park en aan het eind ben ik op weg gegaan naar de Royal Mile street die heel lang is en uit verschillende straatnamen bestaat.  De Royal Mile staat in het oude gedeelte van Edinburgh en je ziet dan ook aan weerszijde prachtige oude gebouwen. Ik bezocht de St.Giles kathedraal die zowel van de buitenkant als binnenkant prachtig is. Als je deze straat doorloopt en ook wat zij-ingangetjes pakt dan kom je prachtige oude huisjes tegen. Er zijn restaurants en pubs die paan de buitenkant prachtig bekleedt zijn met allerlei bloemen en wat een mooie vrolijke weergave geeft.

Het Holyrood paleis stond helemaal aan het eind van de straat. Het is een prachtig paleis en hier verblijft the Queen als ze Schotland bezoekt. Oorspronkelijk was dit een middeleeus abdij (in 1128 gesticht door Koning David)

Ik ben er helemaal omheen gewandeld zodat ik een goede indruk kreeg hoe het paleis eruit ziet . Entree is 15 pond. Ook hier weer mooie plaatjes kunnen schieten. Tegnover het paleis als je een stukje verder loopt even rust genomen in het park en daarna de terugweg genomen. Ook zijn er diverse binnenhofjes en ben er enkele gaan bezoeken en je komt dan interessante dingen tegen en mooie huizen. ook hier trof ik weer muren van grafstenen aan, ik blijf dit toch bijzonder vinden. Tijd voor koffie genomen en het was prachtig weer vandaag met de zon erbij ook nog eens aangename temperaturen.

De batterij van mijn camera was leeg omdat ik veel foto's had gemaakt en de batterij van mijn mobiel was ook praktisch leeg.

Op een heuvel zag ik een monument en wilde hier ook nog wel naartoe en het bleek niet eens ver te lopen zijn. Eerst kwam ik bij het St.Andrews house en heb dit eerst bekeken, wederom de muren met graven en nu ben ik vergeten welk monument dit was.

Aan de overkant van de straat kon je omhoog via trappen (hijgend kwam ik boven) en kwam je terecht op Calton Hill.

Een prachtige plek waar het Nelson monument stonf, nog wat oude fraaie gebouwen en een ander monument, ik kon het niet meer allemaal onthouden. Ook zie je er pilaren uit de griekse tijd en je hebt een prachtig uitzicht op Edinburgh met in de verte het Edinburgh castlle. Aan de andere kant kijk je tegen een prachtige heuvel op en aan een nog andere kant ook weer een gedeelte van Edinburgh met uitzicht op het water. Calton Hill is werkelijk een prachtige plek om te gaan bezichtigen en wat jammer nou dat ik er geen foto's kan maken maar ik besloot om morgen terug te komen, want wil hier de plek echt nog eens nader bekijken en dan ook mooie foto's maken.

Het is inmiddels avond en ik was moe van het lopen en besloot terug te gaan met de bus naar mijn kamer.

EDINBURG: ZATERDAG 14 SEPTEMBER

Omdat Royal Botanic gardens als eerst op mijn route lag ben ik hier dus als eerst naartoe gegaan. De entree is vrij en heb er ruim een uur rondgewandeld. Ik denk dat het in het voorjaar wanneer alles bloeit een prachtige tuin is maar nu was het meeste uitgebloeid en dan mis je die kleuren van de bloemen toch ondanks dat het een prachtige grote tuin is. Reden om nog eens weer terug te komen. Bij de ingang kun je koffie drinken en dit maar even gedaan want ik was er wel aantoe.

De bus weer gepakt en die bracht mij weer naar Nord Road waar ik uitstapte.

Als eerste ben ik terug gegaan naar Calton Hill en had nu met volle batterijen ook genoeg tijd om alles nog eens te bewonderen. Wat een prachtige plek is dit toch en je kunt er prachtige foto's maken. Er staan zoals eerder gezegt het Nelson Monument en het Nationaal Monument, verder de griekse pijlers en nog wat mooie gebouwen. Alleen van hieruit het uitzicht wat je hebt is al de moeite waard om deze plek te bezoeken. Ik heb ervan genoten. Het St.Mary's kathedraal ligt vlakbij Calton Hill als je even terugloopt en de andere straat weer inloopt. Het is geen grote kathedraal maar wel mooi beschilderd van binnen. en dus de moeite waard om te bezoeken.

Vandaag was het weer ook niet slecht, wel bewolkt en de zon deed wel een poging maar het belangrijkste was dat het droog was.

Tijd voor een kopje latte met carrotcake. De wisky is niet aan mij besteedt en die laat ik dan ook aan mij voorbijgaan.

Met een omweggetje kwam ik bij een prachtig groot gebouw , het Scottisch Nationa Portrait Gallery. Naar binnen dus (entree is vrij) Wat een prachtig gebouw van binnen , pilaren en beschilderde wanden, erg mooi. De bibliotheek was ook prachtig en aan de wand stonden hoofden die zowel leven als dood voorstelde. Prachtige portretten gezien uit de middeleeuwen met prachtige kleding, ook een portret van Queen Victoria en ook portretten uit de huidige tijd. De moeite waard was ook dede gallery weer.

Gisteren was ik nog naar het National Scottisch gallery geweest en vergat dit te melden maar die is ook de moeite waard. Er isook een nederlandse afdeling en zag een portret van Rembrandt, Vermeer en Antony van Dijk. Dus ook daar naartoe gaan.

Ik kwam aan in het park en het was druk daar en veel kinderen. Wat wil nu het geval: in een circel stonden allemaal prachtig beschilderde poppen van een meter groot en zij hadden hun handen allemaal op hun buik en je kon zien dat ze schudde van het lachen, zo leuk om te zien.

Nu nog even naar het station Waverley om te checken hoelaat de trein mij morgen naar Oban zal brengen.

De South road had ik nog niet gezien en ben daar ook naartoe gegaan. Veel souvernirswinkels en heel veel schotse kleiding zoals schotse rokken, sjaals omslagdoeken, petten en zelfs panty's.

Zo eindigde ook deze dag weer en ik geloof dat ik praktisch alles wel zo'n beetje had gezien. Edinburgh kun je in 2 dagen goed bezichtigen en ik vond het een prachtige stad.

Morgen op weg naar Oban.

OBAN

Zondag 15 september.

Om 1100uur met de trein vertrokken en in Glasgow moest ik een overstap maken die mij naar Oban moest brengen. Het was een reis van 4.30uur maar beslist geen straf want je wordt op een prachtig landschap met water beloond. Ook een kleine waterval gezien die van de bergen afkwam.

Om 15.30uur was ik in Oban en het hotel wat in het centrum ligt gauw gevonden. eerst dacht ik dat ik verkeerd was want je komt binnen in een cafe maar het bleek toch goed te zijn. Ik had een kamer op de bovenste verdieping en dus moest ik veel trappen beklimmen. Claredon is een oud hotel maar de kamer is schoon en de badkamer ook en meer luxe heb ik niet nodig.

Ik ben er gelijk op uit gegaan en wilde graag de omgeving bekijken zodat ik me snel zou thuis voelen hier.

Oban is een prachtig plaatsje in de Highlands en ligt aan het water wat een fraai gezicht geeft. Omdat ik de volgende dag het eiland Kerrera wilde bezoeken, ben ik eerst naar het informatiekantoor gegaan voor inlichtingen hierover. Er waren 2 opties: vertrekken vanuit de noordpier of de zuidpier. Het verschil ligt hem in de afstand. De noordpier is 5 min lopen en de zuidpier is 30 min lopen. We zullen zien.

Eerst koffie drinken en hierna ben ik langs het water gaan lopen en kwam bij de St.Columba's kathedraal, totaal niet mooi van binnen, donker en geen enkele versiering zodat ik snel weer buiten was.

De binnenstraatjes maar in gelopen en zo kreeg ik al snel een indruk van dit plaatsje, nietgroot maar wel gezellig.

Het was rond 1800uur en ik had honger. Bij een kraam heb ik fish and chips besteld , smaakte goed en een watervogel drentelde telkens rond mij heen in de hoop dat hij ook wat zou krijgen, nou hij heeft dus ook fish and chips gegeten want ik kon het toch niet op.

Daarna ben ik de andere kant op gegaan om te kijken waar de zuitpier lag en je wordt getrakteerd op een prachtige wandeling met een fantastisch uitzicht op het water met al zijn bootjes.

Ik kon echter de zuidpier niet vinden en omdat het al donker begon te worden ben ik maar terug gelopen en heb tegelijkertijd mijn besluit genomen om dan de volgende dag maar met de ferry vanaf de noordkant te vertrekken.

Nu terug naar mijn hotel want ik ben moe.

MAANDAG 16 SEPTEMBER: EILAND KERRERA

Om 1100uur met deferry de overtocht gemaakt naar eiland Kerrera vanaf de noordpier. Daar aangekomen de retourticket betaald van 5 pond en ik kreeg een wandelroute mee.

Later zou ik ontdekken dat ik mijn ticket vergeten was mee te nemen..stom-stom-stom.

Ik heb het pad gevolgd en moest telkens via een hekje mijn weg vervolgen. Na een tijdje kwam ik een huis tegen en verder was ik helemaal alleen met de natuur en de schapen en de highland koeien. Ik werd getrakteerd op een prachtig landschap met water op de achtergrond en dit maakt het dan ook compleet.

Na 2 uur gewandeld te hebben kwam ik bij rotsen aan het water en omdat het erg winderig was besloot ik een lunchpauze te nemen en zocht ik bescherming achter de rotsen. Het begon te regenen en daar zat ik niet op te wachten maar ik had een regencape bij me maar deze kon na 2 min. alweer uit omdat de regen gestopt was. Na de lunch moest ik echt poepen en wat doe je dan....ja in de natuur poepen en mijn billen afgeveegd met bladeren....tja wat moet je....die onderbroek is wel weer te vervangen en om zoiets maak ik me niet druk.

Warempel daar kwamen nog 2 wandelaars aan maar ik verloor ze ook al gauw weer uit het oog en dus was ik weer alleen met de natuur. Kerrera is een mooi eiland met een mooi landschap, af en toe kom je een huis tegen of deze zie je verderop in de heuvels. Het fijne van de natuur is dat je je hoofd ook lekker leeg kunt maken. Ik denk dat ik zo'n 12 km gewandeld hebt en ik

niet meer precies wist waar ik was, kwam er gelukkig een vrouw aan op haar quard aan gereden en ik vroeg haar om de weg. Bleek ik vlakbij de zuidpier te zijn belandt en ben daar ook met de ferry overgestoken en wist dat het nu nog een wandeling van 30min zou zijn voordat ik weer in Oban was. Vondt het echter geen straf om ook deze wandeling nog te maken want die is ook mooi. Kerrera vond ik een mooi eiland en heb ervan genoten.

Terug in het hotel ben ik eerst wat gaan uitrusten maar omdat het nog vroeg was (rond 16.45uur) wilde ik toch nog weer even naar buiten. Ik had gelezen dat er ook nog een kasteel in Oban moest zijn en ik ben op weg gegaan om deze eens te bekijken, echter toen ik daar kwam was het inmiddels al 1700uur geweest en het kasteel was gesloten. Pech dus!

Via een paadje ben ik terug gewandeld en werd op een gegeven moment vergezeld door een schot en we raakte aan de praat. Hij was ook in Nederland geweest (Venlo en Nijmegen) en al keuvelend kwamen we weer terug in Oban en vervolgde we ieder onze eigen weg. Ik heb wat eten gekocht en dit lekker opgegeten op mijn hotelkamer.

Het was wederom een geslaagde dag.

FORT WILLIAM EN GLENFINNAN

DINSDAG 17 SEPTEMBER

De busreis naar Fort William duurde 1.30 min en ik kon of 's morgens met de bus van 9.50uur of 's middags om 1600uur en ik koos voor de ochtend. Ik kwam om 11.30uur aan in Fort William en de vorige avond had ik Helen even gebeld, de vrouw waar ik zou blijven slapen maar ze vertelde dat ze moest werken tot 1600uur en ik niet eerder dan 1700uur terecht kon in haar huis.

In de bus bedacht ik me toen dat het dan beter zou zijn om maar gelijk naar Glenfinnan te gaan met de bus en de rit duurt 30 min. Ik had nl nu nog de hele middag. Zo gegd zo gedaan. Ik moest nog wel een uurtje wachten voordat de bus vertrok. Het is in Schotland nl zo dat er niet ieder half uur een bus loopt en dus moet je je schema soms aanpassen op de bustijden.

In Glenfinnan aangekomen had ik het visitorcentrum direct gevonden. Vandaar uit kun je de beroemde  spoorbrug bezoeken uit de Harry Potter film.

Ik liep eerst het verkeerde pad in en zat met mijn zware rugtas in de maag die ik nergens kwijt kon. Toen ik dat pad in liep zag ik wel hoge struiken die uit varens bestond en verscholen zag ik een hokje van 80x80 met een deurtje ervoor die bijna weggerot was. Toen niemand keek ben ik gaan kijken en heb er mijn rugtas in verstopt en nu maar hopen dat ie er straks ook weer ligt als ik terug kom. Wel een risico wat ik nu nam maar ik zag het niet zitten om met die ballast op mijn rug te gaan zeulen, dus ik nam het risico.

Ik nam nu het goeie pad en al gauw zag ik de eerste contouren van de spoorbrug en met mij nog meer toeristen.

Aangekomen bij de spoorbrug zie er ontzagwekkend uitzag ben ik de heuvel opgeklommen waar al meer toeristen waren en hier heb je een prachtig uitzicht op de spoorbrug. Hij loopt in een halve circel tegn een prachtige achtergrond en je kunt er dan ook prachtige foto's maken. Jammer dat de stoomtrein er nu niet overheen kwam maar daar was ik al te laat voor. Het voordeel weer is dat je nu wel alle tijd hebt om mooie foto's te maken. Ik ben er een tijdje gebleeven en daarna de heuvel af en de brug van onderen kunnen aanschouwen en ook dit was weer prachtig. Ik ben een paadje ingeslagen en kwam een beekje tegen en heb een eindje het pad gevolgd en ben toen terug gegaan.

Ik heb gezien wat ik wilde: nl de beroemde spoorbrug uit de Harry Potterfilm en het was de moeite waard.

Omdat Glenginnan eigenlijk maar een heel klein plaatsje is en de toeristen alleen maar komen voor de spoorbrug en ja...aan de andere kant van de weg staat ook nog een monument en verder is er niet veel te zien.

Om 16.40uur ging er een bus terug en die heb ik genomen om weer naar Fort William te gaan waar ik zou overnachten bij Helen.

Het was een vermoeiende klim naar boven van 20 min en ik kwam dan ook bekaf aan bij Helen.

De kamer was netjes evenals de badkamer, echter de tv deed het niet en het zou aan de omgeving liggen. Helen deed ook geen moeite om er naar te kijken en ik kreeg te horen dat ik de volgende dag om 8.00uur het huis moest verlaten omdat zij moest werken. Dat vond ik niet leuk en toen ik zei dat ik de deur wel achter me dicht zou trekken werd mij toch duidelijk gemaakt om 8.00uur te vertrekken want het stond ook in de overeenkomst. Bij het nakijken stond het er ook in en dus was het mijn eigen schuld. Toch vond ik het niet gastvrij overkomen. Je wilt gasten in je huis maar men moet zich voegen naar jou wensen, bij de fam Mendes in Edinburg was ik toch heel anders gewend maar goed het zijn haar regels en dus werd het op tijd gaan slapen .

WOENSDAG 18 SEPTEMBER:FORT WILLIAM

Nou ...daar sta je dan om 8.00uur 's morgens alweer opstraat. Het was een miezerige, mistige dag en mijn bus naar Oban terug zou pas om 1200uur gaan en ik moest me dus vermaken tot die tijd.

Ik had tegenover het busstation de winkel Lild gezien en ben daar als eerste naartoe gegaan en heb lekker croissants gekocht zodat ik kon ontbijten. Mijn rugtas moest ik meezeulen....er zat niets anders op. Ik ben het centrum in gegaan maar er was nog geen winkel open en dus op zoek gegaan waar ik koffie kon drinken. Daar heb ik een tijd gezeten want ik zat lekker warm en kon lekker naar buiten kijken. Rond 10uur ben ik om de tijd te verdrijven maar de winkels in gelopen en zo heb ik het kunnen redden tot 1200uur . Fort William is ook maar een klein plaatsje en je kunt hier wel het een en ander ondernemen maar ik had daar niet genoeg tijd voor want ik moest vandaag terug naar Edinburg.

In Oban kon ik de trein pakken van 14.40uur en rond 19.00uur was ik weer terug in Edinburg. De bus naar het huis van de fa. Mendes genomen en toen ik daar aankwam was de warmte en liefde al gelijk weer voelbaar. Omdat ik vandaag behoorlijk moest reizen kreeg ik een lekker bordje rijst met groente van Jose.....hoe lief toch.

Gezellig met hem en zijn vrouw gebabbeld en daarna de boel ingepakt want morgen moest ik terug naar Nederland.

DONDERDAG 19 SEPTEMBER: NAAR HUIS

Na afscheid genomen te hebben van deze lieve mensen ben ik om 11.30uur teruggevloegen naar airport Weeze.

Wat was het hier heerlijk weer.

Ik wachtte op mijn shutllebusje maar er kwam niets. Na een half uur ben ik maar naar de informatiebalie gegaan en te vragen hoe dat kon. Ik had ook al diverse kere naar Easypark gebeld maar vlgs de voicemail bestond dit nummer niet. De aardige vrouw van de informatiebalie heeft het ook geprobeerd maar kreeg ook geen verbinding. Ze raadde me aan om een taxi te bellen en dit heb ik toen maar gedaan, echter alle drie taxi bedrijven waren bezet en konden mij niet ophalen. Pfffff.....wat nu??

Weer naar de plek gelopen waar ik moest zijn en waar de shutllebus moest komen en ik zag wel een zwart busje daar maar ik moest een wit busje hebben met de opschrift easypark en op dit zwarte busje stond niets geschreven. Inmiddels had ik al meer dan een uur gewacht en wist eigenlijk niet meer wat ik moest doen om bij mijn auto te komen.

Ik stond daar dus maar te wachten en weer kwam er een zwart busje aan, ...de man vroeg mij waar ik naartoe moest en toen ik uitleg gaf dat ik al meer dan een uur wachtte op de shutllebus van easypark , kreeg ik te horen dat hij daar van was. Tjeetje....die had ik al een aantal keren zien komen en gaan maar ik was niet berekend op een zwart busje. Gelukkig kwam het goed en uiteindelijk was ik om 1800uur weer thuis.

Voor het eerst alleen op reis geweest maar me nooit alleen gevoeld. Lieve mensen ontmoet en Schotland is een prachtig land en zeer de moeite waard om te bezoeken.

Ik heb er in ieder geval van genoten.

Op naar de volgende reis.

Groetjes

Annelies