LISSABON JANUARI 2020

13 januari 2020 - Lissabon, Portugal

In januari even op vakantie gaan en waar de zon schijnt is een echte aanrader. Mijn vriendin en vlogen op 13/1 naar Lissabon/Portugal.Ryanair vertrok pas om 12.30uur ipv 9.25uur omdat het weer in Lissabon mistig zou zijn. Voor mij was dit flauwekul, we hoorden dat er een vliegtuig vertrok om 9.30uur ipv 7.00uur, konden wij toch wel om 10.00uur vliegen? Het zal wel te maken hebben met de vliegroutes. Maar goed , het was mooi weer toen wij arriveerde in ons hotel: Hotel Pensao, een grote kamer met een klein balkon, het was goed genoeg om er een sigaretje te roken.

Nou...eerst de buurt maar wat verkennen en lekker koffie gedronken en ook wat gegeten omdat we honger hadden. We kwamen al wandelend bij het Parlementsgebouw, een prachtig groot gebouw en verderop kwamen we bij de rivier de Taag uit, hier langs gelopen maar we konden niet veel meer zien omdat het inmiddels donker was geworden. Al met al hebben we zo"n 10km gelopen.

Terug naar het hotel.

14/1 Vandaag stond er een fietsroute op het programma, we hebben geboekt bij Baja-bikes. Samen met onze gids Marja, wat een fantastische enthousiaste gids is nam zij ons mee vanuit Park Eduardo VII. Je fiets eigenlijk van boven naar beneden, dus geen klauterpartijen en hijgende mensen. Langs bezienswaardigheden gefietst en een hele oude kerk bezocht, koffie met traditioneel cake-tje gedronken en een traditioneel wijntje gedronken (kersen met veel kruiden) Op het grote plein gefietst en verder langs de rivier de Taag en....het begon te regenen, jammer!! Hele leuke grafiti gezien bij XL factory. Omdat we met ons 6-en waren (een hele leuke groep) besloten wein de middag na de fietstocht de bus te nemen naar Belem om het indrukwekkende klooster Jeronimo te bezoeken. Het was werkelijk een enorm gebouw en het maakt ook een fantastische indruk, erg de moeite waard om te bezoeken.

Inmiddels hadden we allemaal honger en met Hendrik, zijn vrouw Lutske(Friesland), moeder Gadula en dochter Anouk  uit Rotterdam en wij tweeen uit Twello , heerlijke vis gegeten in een restaurant

Hierna zijn we uit elkaar gegaan . We gingen met de bus naar de wijk Alfama en hebben hier heerlijk rondgeslenterd, een hele leuke wijk met prachtige nauwe straatjes en steegjes.

Omdat we wat afgedaald waren en 's avonds moe en nog naar het hotel moesten vroeg ik een chauffeur welke bus we moesten nemen, hij wist het niet en hij stond te wachten totdat hij opgeroepen werd. Nadat we even gezellig met hem aan de praat waren bood hij ons aan om naar Baxio Alto te brengen, vlakbij ons hotel. Fantastisch dat hij dit deed en wij blij omdat we moe waren van deze enerverende dag. Hoe aardig dat iemand dan kan zijn.

Nu slapen.

15/1  Bezoek Sintra

Thuis had ik een en ander gelezen over Sintra, waar mooie kastelen stonden en gezien de foto's die ik zag dacht ik , dat moeten we ook gaan bezoeken. Gisteren had ik dit ook verteld aan de fietsgroep en ook zij wilde het wel zien, dus besloten we met de trein er naartoe te gaan.Om 10.00uur afgesproken bij Station Rossio wat ook een erg mooi gebouw is en nadat de koffie op was met z'n allen op weg naar Sintra. In Sintra bus 434 genomen (E7.90 enkeltje) en omhoog naar Paleis Pena. Het was er erg mistig en we konden niet genieten van het uitzicht, wat jammer! foto's zijn ook mistig geworden haha. Het paleis was indrukwekkend maar binnen mochten we geen foto's maken (toch een paar stiekum gemaakt), de kamers waren prachtig en hier woonden Koning Carlos en Koningin Amelia. De tuinen waren mooi maar zoals ik al zei....het mistige weer gooide roet in het eten en we konden niet optimaal genieten. We hebben nog koffie gedronken en zijn daarna met de bus terug gegaan naar het station.

Terug in Lissabon scheidde onze wegen en zijn Carla en ik met het beroemde treintje gegaan, heel grappig en tja...moet je toch gedaan hebben in Lissabon.

Hierna wat gegeten, lekkere soep en tapas. Het was inmiddels avond en ik keek even mijn mails na en zag toen dat onze vlucht voor de volgende dag gecanceld was. Nou dat is ook wat.En nu??? De eerstvolgende vlucht zou op zondag 18 januari gaan maar we moesten beide de volgende dag weer werken en we waren dus niet amused.

Terug naar het hotel en geprobeerd een andere vlucht te boeken voor de vrijdag maar deze was erg duur. We konden ook niet in dit hotel blijven want het was volgeboekt, dus ook een ander hotel zoeken. Via booking.com een ander hotel gevonden waar we de volgende dag naartoe zouden gaan.

Omdat we niemand van Ryanair te pakken konden krijgen besloten we de volgende dag naar het vliegveld te gaan naar de office van Ryanair. Het heeft ons de hele avond gekost om een en ander uit te zoeken.

16/1

Eerst met onze kleine koffers naar het nieuwe hotel gegaan en daar was een chauffeur genaamd Bruno die ons meenam naar het vliegveld (retour E20) Bij de balie van Ryanair konden we een ticket krijgen voor de volgende dag maar deze vloog naar Brussel en vandaaruit zouden we dan met de trein verder gaan naar Eindhoven waar onze auto geparkeerd stond. We besloten toch om dit maar te doen. De reden dat de vlucht gecanceld was is omdat er in Frankrijk gestaakt werd, dit is allemaal flauwekul want ze staken al sinds vorig jaar de gele hesjes in Frankrijk en wij hoeven alleen maar over Frankrijk te vliegen met niet eens een tussenstop in Frankrijk.

Bruno had ons goed geholpen en hier waren we erg blij mee, hij bracht ons terug in ons nwe hotel en nadat we de koffers in onze kamer gezet hadden zijn we er weer op uit getrokken, het positieve ervan is dat we nu een extra dag hadden. Het was inmiddels al rond het middaguur en eerst maar eens luchen en hiervan ook genoten. Al wandelend kwamen we bij een klooster aan en binnen was er een museum , echter we zijn niet naar binnen gegaan. Verderop konden we met de lift die naar bven ging en daar hadden we een prachtig uitzicht over de stad en de rivier. Bij de lift waren muzikanten en ook dar een tijdje van hun prachtige muziek genoten. Nog even wat beroemdepasteitjes gekocht en deze meegenomen naar het hotel, het was inmiddels ook gaan regenen dus dan kan je maar beter binnen zitten

17/1 Gevlogen naar Brussel en aldaar een treinkaartje gekocht en verder reizen naar Eindhoven, daar met de bus naar het vliegveld in Eindhoven en toen met de auto naar huis.

Lissabon is een prachtige stad en de moeite waard om te bezoeken, de mensen zijn er erg vriendeleijk, we hebben niet alle weersomstandigheden gehad: Regen, wind, mist en zon.....wat wil je nog meer haha.

Tot ziens maar weer

Wat wordt mijn volgende reis?

Belize, dat weet ik nu al