Easy Riders, dag 1

1 april 2013 - Hồ Lắk, Vietnam

Vanmorgen 8.00uur stonden wij klaar voor vertrek met de motor. De rugtassen werden in plastic verpakt en achterop de motor vast gemaakt zodat het tevens als rugsteun kon dienen.Het was een beetje fris vanmorgen en je had dan ook een trui nodig.

Zo..en nu wegwezen! Na 20 min een stop en een kleine wandeling gemaakt waarna we direct de trappen opgingen en bovenaan kwamen we terecht bij een paar Boedha tempels. Ik had ze nog niet eerder gezien in m'n leven maar ik kan je zeggen dat ze erg mooi zijn. Grote Boedha beelden zie je, veel wierook, bloemen en kleuren. In een van de tempels waren monikken aanwezig die aan het bidden? waren. Het was er erg stil en er komt een soort rustgevoel over je heen, ik vond het erg indrukwekkend. We mochten foto's maken en we hebben alles vastgelegd.

Hierna gingen we naar het Crazyhouse toe, niet ver van Dalat. Ik had dit ook weer gelezen op internet.

Je weet niet wat je ziet en ik kan het jullie ook moeilijk uitleggen, zie enkele foto's.

Dit huis heeft een vietnamese vrouw gerealiseerd, zij heeft in Rusland architectuur gestudeerd en daarna terug gekomen naar Vietnam en begonnen met het bouwen van een crazyhouse, wat ook een echt gek huis is. Allerlei kronkels zie je, bruggetjes, kleine kamertjes waar je ook echt kunt overnachten (als je maar een flinke portemonee hebt) Verschillende materialen heeft ze gebruikt, steen-hout-bamboe, druipsteen. Het was schitterend om te zien.

Verder met de motor dwars door de bergen heen met constant een fantastisch uitzicht en inmiddels was het ook alweer erg warm geworden.

Hierna bezochten we een huis waar de mensen rijstwijn maken. Het is erg sterk, in de Mekong hebben ze ons de eerste avond het ook laten proeven maar ik vond het verschrikkelijk. Toch was het leuk om te weten hoe dit gemaakt werd.

Onderweg kom je van alles tegen zoals andere motoren, vrachtwagens volgeladen, mensen die van alles mee sleuren op hun bromfietsje of karretjes, mensen die op het land werken, de rijstvelden, de koeien die op straat lopen en ook veel rust.

We bezochten een waterval en eerst van bovenaf en daarna via de glibberige rotsen naar beneden. Er verscheen een regenboog door het water heen, ik heb een foto gemaakt hiervan maar het is toch moeilijk te zien. ook werd ik drijfnat doordat de wind erg sterk was bij het water,echter ik was  met 10 min. weer droog.

Toen kwamen we bij een zijderupsenfabriek, ook dit is altijd interessant om te zien, hoe  cocoons de zijdedraden produceren, het kleuren van de zijde. Ik heb hier een zijden sjaal gekocht.

Toen werd het tijd om een TAI-dorp te bezoeken, dit zijn etnische mensen die in de kleine dorpjes wonen en ..echt waar ze eten aap!! De uitleg zal ik jullie besparen want het was niet erg smaakvol om te horen. maar ik vind het altijd wel interessant om te zien hoe deze mensen leven en ik kan je vertellen dat het een en al armoede was. Daarna nog wat koffieplanten gezien en toen kwamen we in de volgende slaapplaats aan en wel Lak Leke. Een mooi hotel gelegen aan een meer.

We rijden van s'morgens 800-18.00uur en dan doet je kont ook wel zeer.We rijden +/- 180km op een dag.

Vroeg naar bed want ik ben gaar en moe.

See you!

1. Ineke:
    3 april 2013
    Klinkt mooi allemaal Annelies. Echt leuk te lezen, ook met de foto's erbij. Kan nu ook de andere foto's zien :-) Ben benieuwd wat je te vertellen hebt over vandaag ( 2 april) xxx Ineke
  2. Jacqueline:
    4 april 2013