Easy Riders 2

2 april 2013 - Buon Me Thuot, Vietnam

Om 8.00uur weer vertrokken na een goede nacht te hebben gehad.

Als eerste kwamen we in een olifanten gebied waar toeristen een ritje op de rug van de olifant kon maken,  leuk om te zien.

Daarna bezochten we een M'nong dorp en hier wonen de mensen in huisjes op palen, zie foto's dag 1. In een van de huisjes zijn we binnen geweest. De vloer is gemaakt van bamboe en de mensen slapen  op de grond op een dun matrasje, in dezelfde kamer wordt er ook gekookt, erg leuk om te zien. Bij een ander huis had de boer net de nek omgedraaid van een kip die constant zijn rijst opat die lag te drogen op de grond. We zagen nog net hoe hij de kip naar binnen gooide en legde uit waarom hij het gedaan had. Het was eigenlijk een komisch gezicht maar ook wel zielig.

Daarna op weg naar een plantage waar cacaobonen groeien. De vietnamezen verbouwen werkelijk alles, van koffie, thee, rubber, cacao tot fuit en groenten.

We hebben vandaag ook weer veel kilometers gemaakt met rustpauzes zodat we ook konden wandelen om de benen te strekken. Meestal rond 1300uur gingen we ergens langs de kant van de weg aan bij een restaurantje (heel anders dan hier in Holland hoor) maar ooo....wat is het eten toch lekker. Nu ook weer lekkere gele rijst gegeten met groenten, saus en lekkere kip en vis, vooral de gamba's vind ik lekker. De dagelijkse temperatuur is meestal rond de 35 graden maar het is ook nog eens erg benauwd. Je kunt je voorstellen dat ik een echte rode biet bent geworden en ik probeer zoveel mogelijk te smeren maar met die wind op de motor is er geen houden aan, dus draag ik zoveel mogelijk kleding met lange mouwen en 3/4 broek.

Ook vandaag zijn we weer naar een waterval gegaan en er was een klein meertje bij waar we nog een half uurtje heerlijk hebben gezwommen met wat vietnameese kinderen, wat een verademing na die hitte en dan te bedenken dat jullie zielepieten nog steeds in de kou zitten.

Na de watervallen bezochten we een oude brug. 's Avonds komen hier de drugsgebruikers en je ziet de spuiten overal liggen. De brug wordt niet meer gebruikt, ze hebben er een nieuwe naast gebouwd. Aan het eind van de oude brug zie je een stuk die helemaal vernield is door een bom die daar gevallen is.

Mr. Mo was 20 jaar oud toen in 1975 de oorlog was afgelopen. Hij heeft toch wel het een en ander meer gemaakt. Twee broers van hem zijn doodgeschoten en hij vertelde dat in 1968 er een massagraf heeft plaatsgevonden waar de mensen levend begraven werden door de Vietcong, veel vrienden en klasgenoten heeft hij nooit weer terug gezien. Zelf hoefde hij niet in het leger omdat hij de jongste was van 4 broers. Toch heftig om te horen uit de mond van een vietnamees. Hij heeft nog wel meer verteld maar dat wordt hier te lang om op te schrijven, dus laat ik het bij dit verhaal van hem.

Inmiddels was het weer het einde van de dag en wederom hebben we heel veel gezien en gehoord en geleerd.Het is een schitterende dag geweest.

Onze bedoeling was in 4 dagen van Dalat naar Hoi An maar dat was niet mogelijk, je hebt hier minsten 6 dagen voor nodig maar dat zou onze planning in de war brengen maar we hebben besloten om er 's avonds over te praten om het wel/niet te doen.

Wederom een mooi hotel in Buon Me Thuot en daarbij een prachtige tuin.

Dit was het voor vandaag!

See you

1. Ineke:
    3 april 2013
    Mooie natuur daar! Valt het Marja toch mee zo op de motor?
    Lijkt me wel eng in de bergen.
    Groetjesss
  2. Anita Hulsebos:
    3 april 2013
    Hoi Annelies, ik denk dat ik maar naar jouw toe kom, jeetje wat een mooie foto,s.
    En de temperatuur, de natuur, dit is echt mijn ding.
    Geniet nog lekker en blijf mooie foto,s maken.

Groetjes