Fantastich Istanbul

6 maart 2015 - Istanbul, Turkije

Vrijdag 6 maart 2015.

Om 8.00uur opgestaan en ontbeten op de bovenste verdieping met uitzicht op de Bosporus. Het ontbijt was goed genoeg voor ons, er was toch van alles te krijgen.

Ons hotel:Dedem hotel lag in Sultanahmet en het was een oud hotel maar de kamers waren schoon, schoon beddegoed, schone douche, iedere dag schone handdoeken, basic maar schoon. Prijs voor 4 nachten, 2 personen E124,73 incl. ontbijt en gratis koffie, cappucino etc in de hal bij binnenkomst. Vriendelijk personeel.Dus veel waar voor weinig geld. Om de hoek van het hotel loop je naar boven en kom je op de grote straat waar ook de metro rijdt. Naar de blauwe moskee, Aya Sofia en Topkapi paleis is het maar 5 min lopen. ook dicht bij de Grand Bazaar.

Eerst geld pinnen en toen op weg naar de bezienswaardigheden.

Het was mooi weer vandaag, 15 graden en het zonnetje scheen. Omdat het vrijdag was en alle moslims naar de moskee gingen konden we pas in de middag de blauwe moskee na het gebed bezoeken. Bij de Aya Sofia (archeologisch museum) stond een hele lange rij dus dan maar eerst naar het Topkapi paleis. In de tuin gewandeld maar omdat het weer op zatedag minder zou zijn (koud) besloten we om hiermee een dag te wachten want we dachten dat we dan alleen binnen zouden zijn, echter we zouden erachter komen dat we ook heel veel buiten zouden zijn. Via Gulhane park en hier rond gelopen te hebben zijn we naar de Cisterne aan de overkant vd straat gegaan. Dit is een ondergrondse waterreservoir en was prachtig om te zien (Entree 20TL pp) Mooi pijlen die verlicht waren en het beeld met het gezicht op de grond. Erg mooi en de moeite waard om te bezichtigen.

Hierna op het plein geroosterd mais en tamme kastanjes gegeten.

Inmiddels is het middag en we wilden de blauwe moskee bezoeken, echter een enorme rij van 150meter aan wachtende mensen die voor ons waren. Pff..daar hadden we geen zin in en webesloten om dit de volgende morgen te bezoeken.

Dan maar op weg naar de Grand Bazaar, veel te zien en te kopen en erg leuk om daar rond te struinen. Nadat we weer buiten kwamen belandde we op de kruidenbazaar, dit was ook erg gezellig, wederom van alles te koop en mooi om te zien al die kruiden. Rond de kruidenbazaar veel straatjes met koopwaar te zien en enorm gezellig hier, van alles was er te koop en zelf hebben we ook het een en ander ingeslagen.

Dit alles speelt zich weer af aan de overkant van de beroemde Galatabrug, je ziet hier ook de nieuwe moskee, een enorme moskee en zeker een bezoekje waard. Hoofddoek op, schoenen uit  en een prachtige koepel heeft deze moskee. we sprakren daar een paar mslim mensen die ons een boekje gaven over de islam in het nederlands, toch maar eens in gaan verdiepen.

Thee gedronken ergens in een tuin en inmiddels was het koud bij de Galatabrug. Teruggelopen naar ons hotel en 's avonds heerlijk gegeten in een restaurant.

Een hele gezellige dag en alles te voet gedaan.

Tot morgen.