Fantastisch Istanbul

7 maart 2015 - Istanbul, Turkije

Zaterdag 7 maart 2015

Als eerste naar de Blauwe Moskee. Hoofddoek op, schoenen uit en het ging lekker vlot om binnen te komen.De rij was nu niet lang. Genoten van al het moois wat de blauwe moskee te bieden heeft. Al die prachtige koepels en dan natuurlijke de blauwe koepel waar de moskee om bekend staat, ik heb gelezen dat er zo'n 20.000 stukjes mozaiek is aangebracht en het maakt de moskee werkelijk uniek.

Gisteren hadden we al een kijkje genomen in de tuin van het Topkapi paleis maar vandaag bezoeken we het hele paleis.

Binnen als eerste de vele sieraden bewonderd en tronen die helemaal bewerkt waren met edelsten, diamanten, goud ect. Zo waren er dus een aantal van deze kamers vol van , jammer dat je in een rij achter elkaar voetje vor voetje moest schuifelen en alles natuurlijk achter de glazen. Na een stuk of 5 kamers gezien te hebben hadden we er genoeg van.

Op naar de keukens, want hier waren er ook een aantal van en het is leuk om te zien welk keukengerei er in die tijd gebruikt werden. Enorme pannen waarin gekookt werd voor al het personeel wat er toendertijd liep en werkte.Er waren gedeeltes waar de slaven sliepen, er was een haremkamer en zo kwam je dus elke keer weer in een ander vertrek met een bijbehorend verhaal erbij.De hoven waren ook hier weer prachtig bewerkt en erg mooi om te bewonderen.Buiten was het erg koud (gevoelstemp. 2 graden) en het paleis bestaat uit 4 hoven. Prachtige gebouwen gezien en een lange tijd hier rond gelopen en al het pracht en praal bewonderd. Al die versieringen die ze aan zo'n gebouw hebben aangebracht en die prachtige kleuren en het mozaiek, ik vond het indrukwekkend.

Weer via het Gulhane park uitgekomen op straat en omdat we het zo koud hadden, eerst een lekker bakkie cappucino drinken. We kwamen in een restaurant en bijna voor het raam zat een dame die deeg aan het uitrollen was.We nestelden ons in prachtige gekleurde kussen en zaten op de grond, werkelijk zoveel kleur en gezelligheid. Bij de cappucino nog het deeg met fetta gegeten en Joze met spinazie. heerlijk!! Doen als je daar komt.

Via de metroroute naar de  Galatabrug gegaan en deze overheen gelopen om de vissers te bekijken die aan het vissen waren. Onder de brug doorgelopen waar zich vele visrestaurantjes bevinden en bij de gekleurden bootjes (je ziet er 3) op een tonnetje een broodje makreel met salade gegeten (6 TL) ook hier weer een en al gezelligheid. Turkse mensen zijn toch erg vriendelijk en ik vond ze erg behulpzaam. Onderweg kom je ook (teveel) bedelaars tegen en dan vooral kinderen en dat is jammer, het moest niet mogen en ik heb hier alwtijd weer moeite mee en blijf het zielig vinden. Maar dat is ook het leven. De wereld is nog altijd erg ongelijk verdeeld.

Teruggelopen naar ons hotel en daar nog even lekker relaxen. Je bent 's avbonds ook moe van al dat lopen.

Tot morgen.

Van reisblog naar fotoboek