Fantastisch Istanbul

8 maart 2015 - Istanbul, Turkije

Zondag 8 maart

Even wat uitgeslapen tot 9.00 uur en het ontbijt te voet naar de Galatabrug vanwaar de ferry vertrekt naar het aziatische gedeelte. De ferry vertrekt elke 20 min en is makkelijk te vinden, het zijn houten onderkomens en de naam Kadikoy staat er op.

Je betaalt TL 4, er is altijd wel iemand die je helpt en met het muntje kun je door het poortje en vaar je naar de andere kant van de Bosporus en in ons geval naar Kadikoy.

We wilden een wandelroute gaan doen maar konden de eerste straat niet vinden. Eerst nog maar even naar het informatiekantoortje die op het plein staat als je aankomt met de ferry. We wilden nl op de terugweg naar huis met de bus vanuit Kadikoy naar het vliegveld van Sahiba Gokcen. Ons werd uitgelegd dat links alle bussen stonden en die van ons vonden we vrij vooraan achter een geel gebouwtje. We zochten naar de bus E10 en hadden die ook gevonden, dus was makkelijk voor de volgende dag, vertrektijden staan er bij. Ook is er een andere shutllebus waarmee je naar het vliegveld kunt en ook hierbij de vertrektijden.

Dat weten dan ook weer. We zijn de winkelstraten in gelopen en ik heb een paar makkelijke sneekers gekocht omdat de schoenen die ik aan had niet echt fijn waren om te wandelen. Daar spraken we in de winkel een turkse man die uit Hilversum kwam en hier in Istanbul was voor de voetbalwedstrijd Galatacerai-Fenebacie. Het was een drukte van jewelst overal maar een hele gezellige drukte.

Na de koffie zagen we overal politie en ook een demonstratie. Het was nl vandaag ook internationale vrouwendag en je had pro- en tegenstanders. De laatste droegen rode vlaggen bij zich en terwijl ik wat foto's aan het maken was, werd ik gewaarschuwd door een jongen die zei dat ik toch moest oppassen hiermee omdat het in verkeerde aarde zou kunnen vallen. Een eindje verderop waren vrouwen in tradiotionele kleding aan het feesten en aan het dansen op straat. Ook de mannen begonnen te dansen en het was een gezellige boel. Ook werden er bloemen uitgedeeld.

We hebben de straten waar veel antiek te zien was nog doorgelopen en zijn toen op weg gegaan naar het beroemde station dat door een duitse architect ontworpen was. Je ziet dit grote gebouw al vanuit de ferry. Het was een mooi station met ouderwetse koperen draaideurtjes en de plafonds waren mooi geschilderd.

Terug bij het plein zag je allerlei voetbalfans die te herkennen waren aan hun das en outfit, iedereen vermaakte zich en er braken gelukkig geen rellen uit.

We hebben ons uitstekend vermaakt bij dit spektakel en eind van de middag toen het inmiddels akelig koud was zijn we terug gegaan, onderweg zagen we nog een stuk of 4 dolfijnen, schattig  en 's avonds zijn we lekker uit eten gegaan.