GAMBIA 2008

2 mei 2008 - Banjul, Gambia

Vrijdag 02-05-2008

Lekker geslapen en lekker uitgerust, klaar voor de dag!

We gaan naar Banjul maar eerst naar Nene in Bakau. Ik weet niet welke relatie Nene heeft met de familie, maar ze komt vaak op bezoek in Old Jeshwang. Een mooie dame om te zien en altijd prachtig gekleed. Ze heeft een bepaalde charme en je zou denken dat ze het niet slecht heeft maar later zou blijken dat ze in armoede leeft. In ieder geval, je ziet het niet aan haar.Nene heeft een kraampje aan het strand waar ze omslagdoeken en houtsnijwerk verkoopt. Via de tuinen net achter het hotel Vilaage of Africa en wandelgangetjes komen we aan het strand bij haar kraampje/winkeltje. Ik heb een omslagdoek voor m'n schoonzusje Ans gekocht (175 dalasi) en naast haar kraampje een mooi houten beeld voor mezelf, verder een asbak, slippers en een stamper.Nene was blij met onze komst en heeft op deze manier wat geld kunnen verdienen. Lang zijn we niet gebleven want we waren immers op weg naar Banjul. Het is warm vandaag, ik schat zo'n 34 graden. Er was markt in Banjul, ik denk dat er iedere dag wel markt is en hier heb ik stof gekocht, wat armbanden en nog een mooi stukje houtwerk. Heerlijk om hier rond te slenteren en Julia heeft ook het een en ander gekocht maar van dat geslenter en die hete zon wordt je erg moe van. Meer als de markt en wat winkeltjes heb ik niet gezien en dat vond ik ook wel weer jammer want ik had de indruk dat Banjul wel een moie stad is en de moeite waard is om te verkennen maar ja we zijn met de familie en die gaan niet zoals wij gebouwen en dergelijke bezoeken, dus verlieten we Banjul alweer om naar huis te gaan.Achteraf dacht ik weleens dat ik er veel meer zelf op uit had moeten gaan. Ik hou ervan om zoveel mogelijk te zien van een land, De natuur zien en wat is er te bezichtigen maar het is anders als je als gast bent ipv toerist.Als je Banjul binnenkomt is er een soort van poort op 4 peilen wat er indrukwekkend uitzag, ook langs het gerechtsgebouw en een groot ziekenhuis gekomen en ze hadden ook een polikliniek voor kinderen maar verder heb ik niets kunnen zien. We gingen terug via de haven en op een paar containers na ook hier verder niets van gezien.Thuis rijst met pindasaus gegeten en even een dutje gedaan.Bij de buren was een feest aan de gang. Er werd muziek gemaakt op de djembe's en de vrouwen waren aan het dansen. Wat is de reden van dit feest?Wanneer een koppel gaat trouwen is er ook een feest waar alleen vrouwen mogen komen en hoe dit precies in elkaar zit weet ik niet. In Mali heb ik dit ook meegemaakt. Het zag er heel gezellig uit en natuurlijk moesten wij ook meedansen. Ik heb een paar leuke foto's gemaakt van dit feest.'s Avonds moesten we op papa wachten want die zou ons naar Bakau brengen. De bedoeling is dat we bij Yahady gaan slapen. Julia en ik hadden hier niet zo heel veel zin in vanwege de open riolering langs het huis wat een smerige stank veroorzaakte maar goed we kwamen er niet onderuit, het zou maar voor 1 nachtje zijn.

Na de maaltijd zijn we met een paar neefjes van Lamien naar het strand gegaan om een wandeling te maken maar ver konden we niet gaan ivm de beachboys en omdat we dit eerder hadden meegemaakt met Youssuf zat ik hier dus niet op te wachten. Het was ook aarde donker , ik had wel een zaklamp meegenomen maar ik zie zo wie zo heel slecht in het donker, daarentegen kunnen gambianen heel goed in het donker zien.Thuis nog wat zitten kletsen met de familie van Lamien en Nema, de vrouw van Lamiens's broer is een ontzettend lief mens. Ze hebben 2 kinderen; Aida een meisje van bijna 3 jaar en de pasgeboren baby (3 mnd oud) die Omar heet en vernoemd is naar Opa Secka.Rond 2400uur naar bed en we kregen een grote slaapkamer toegewezen met een kast met spiegel wat altijd handig is en er stond ook een koelkast in.Even lekker lezen in bed en dan slapen!

See you!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade