GAMBIA 2008

4 mei 2008 - Bakau, Gambia

Zondag 4 mei Een slechte nacht gehad. Last van de buik gehad en rond 1.30uur opgestaan en een tijdje opgezeten, ook had ik dorst, gelukkig was er water in een zakje. Rond 3uur weer naar bed gegaan en toen geslapen tot 8.00uur.Sinds gisteren niet meer gerookt en ik rook hier zo wie zo veel minder, heel goed van mij! Als ontbijt kregen we eieren met ui, cornedbeef en mayonaise maar hier had ik totaal geen trek in en heb alleen een stukje brood gegeten met een kopje thee.Doordat ik alleen wit brood eet is dit ook een reden dat ik zo moeilijk naar de wc kan maar bruinbrood kennen ze niet. Douchen was dit keer ook een ramp, er  was slechts een klein straaltje en af en toe helemaal geen water. Zo besef je heel goed dat je in Afrika bent en dat je geen luxe hebt wat ik eigenlijk helemaal niet erg vindt, vaak vind ik het komisch.Wat ik wel het smerigste vind is de riolering langs de huizen. Veel afval wordt hier in gedumpt en de stank is om misselijk van te worden, daar zal ik nooit aanwennen, het dringt door in de huizen en daar kun je het dan ook goed ruiken. Misschien dat ik hierdoor niet lekker werd.We zouden 1 nacht slapen in Bakau maar het werd een heel weekend. Ik had alleen een spijkerbroek en witte blouse aan en door al het zand waren m'n kleren behoorlijk vuil geworden. Had ik toch ook vergeten om schoon ondergoed mee te nemen met als gevolg dat ik het hele weekend in dezelfde onderbroek hebt gelopen.....getver!!! Nou is het wel zo dat er hier altijd een kan met water staat in de wc zodat je jezelf met dit water kunt wassen en m'n onderbroek minder vuil is als dat je zou verwachten. hahaha!!! In Holland zou ik vies van mezelf worden maar hier moet je roeien met de riemen die je hebt en het niet zo nauw nemen.Aanvankelijk wilde we naar het strand gaan met de kleinkinderen van Yahady maar het was heet en omdat mijn huid zo blank is vond ik het beter om niet nog verder te verbranden en dus besloten we lekker onder de boom te gaan zitten keuvelen, schrijven en wat lezen.Papa belde om te vragen wanneer we van plan waren om terug te gaan naar Old Jeshwang en we besloten om vandaag terug te gaan. Ondanks de stank hebben we toch gezellige dagen gehad in Bakau en ook Lamien heeft een leuke familie.Omdat mijn buik nog steeds wat van streek was hadden ze voor mij rijst met vlees klaargemaakt maar ik had totaal geen trek.Papa kwam ons ophalen met de jeep en we vertrokken weer richting Old Jeshwang. Ik voelde me vies, heb een douche genomen, m'n haren gewassen en heerlijk schone kleren aangetrokken. Wat voelt dat fijn.!'s Avonds gezellig bij elkaar gezeten en de moeder van Nene (nichtje wat hier ook woont) kwam nog even langs. Iridreza ging voor ons geld wisselen maar kwam terug met de mededeling dat hij maar 1300 dalasi kon krijgen voor E50 en zou morgen opnieuw gaan om te kijken of hij meer kon krijgen, wat een schat is het toch.In bed nog even gelezen en toen was het tijd om te slapen.

See you!