HOI AN, dag 1

6 april 2013 - Hoi An, Vietnam

Rond 7.00uur vanmorgen gearriveerd in ons hotel die we wederom in de bus uitgezocht hebben uit onze reisgids, alles erop en eraan en met lekkere airco.

Na de douche....de korte broek maar weer aan en even de vuile was afgegeven zodat deze de volgende dag weer schoon zijn. Ja...moet ook gebeuren he maar gelukkig wordt het voor ons gedaan.

Eerst de plaats maar eens verkennen. Hoi An bezit nog veel  oude huizen uit de Franse koloniale tijd en er wonen hier ook nog enkele families die al generaties lang in Hoi An wonen en ooit op een dag vanuit China en Japan kwamen. De meeste Japanse famillies werden weer teruggefloten naar hun land (ik weet niet meer in welk jaar dit was) maar er zijn er nog een paar die wel gebleven zijn. Er is een familie die hier 7 generaties in hetzelfde huis woont.

Ooit heeft Nederland ook nog even handel gedreven met Vietnam en met name Hoi An

Verder staat Hoi An bekend dat je er goedkoop kleding kunt laten maken en met 1 of 1,5 dag is het al klaar. Natuurlijke hebben wij dit ook laten doen. Ze nemen al je maten op en de volgende dag kunnen we het ophalen.

Ik had wat problemen met het pinnen en ben bang dat ik hierdoor toch wat geld bent kwijt geraakt. Nou jammer dan!!! Een loempia minder!!!! hahaha.

's Middags heb ik siesta gehouden want het was te warm om buiten te lopen.

's Avonds hebben we een Boedhatempel bezocht en Marja is helemaal geinspireerd door deze godsdienst. Zij heeft 20 jaar terug in Thailand 2 weken in een monikkenklooster gezeten en dat vond ze toen ook zo inspirerend.

Nu mochten we een dienst mee maken. In lotushouding zitten en de handen gevouwen en dan maar mantra's opdreunen. Soms moesten we staan en dan met de neus naar de vloer richten (zoals moslims dit ook doen)

De vrouw naast me had een boek voor zich en ik zag de zin die constant op gedreund werd en dus als een echte Boedha aanhanger heb ik netjes de mantra mee gezongen (gebeurt heel monotoom).

Ik moet zeggen dat het hele gebeuren (30 min.) ook weer indruk op me gemaakt heeft, maar omdat ik het niet gewend bent om 30 min in een lotushouding te zitten vond ik het ook wel weer genoeg.

Ja...je moet alles proeven van een land, nietwaar!

Daarna nog wat lekkere loepia's met een drankje genuttigd, wat geslenterd door de straten en weer een dag voorbij.

Het gaat allemaal erg snel maar het leuke is dat we iedere keer het gevoel hebben dat we een nieuw avontuur aangaan en niet precies weten wat ons te wachten staat.

Dus vervelen doen we geen moment.

Ik hoop voor jullie dat het weer wat beter wordt.

See you!