Londen, dag 3

15 augustus 2015 - Londen, Verenigd Koninkrijk

Zaterdag 15 augustus 2015

Mijn dochter heeft een vriendin die in Cardiff woont en ze haar haar in geen 2 jaar meer gezien. Ze hebben voor vandaag afgesproken en haar vriend zou ook meekomen. We waren met z'n vieren rond 10.30uur bij de Big Ben en de bedoeling was om samen naar Bukkingham Palace te gaan.

Maar eerst de Big Ben bezichtingen en Westminster Abby en House of Parlement.Vanaf de brug zag je London Eye, een enorm groot reuzerad.Vanaf de buitenkant hebben we dus de Big Ben bekeken, een enorme grote toren met de bekende klok die ieder kwartier van zich laat horen. Westminster Abby is ook een indrukwekkend gebouw, het is de grootste katholieke kerk van Engeland, in 1903 in byzantijnse stijl gebouwd en hier zetelt de aartsbisschop van Westminster.

Toen wij uit de tube (ondergrondse) kwam zagen we veel politie op straat en de wegen waren afgezet. We begrepen dat er een parade langskwam en later kwamen we erachter dat Queen Elisabeth, Prins Phillips, Prins Charles en zijn Camilla in de auto's zaten. We zagen de bobby's zoals wij ze nog noemen met die mooie helmen op. Het was een drukte van belang.Maar wij waren op weg naar Bukingham Palace en we liepen via St.James park.Eenmaal in de straat van Bukingham Palace aangekomen was het ook daar al een drukte van belang, politie te paard en muziekkorpsen die door de straat paradeerde. En daar kwam de motorpolitie eraan met sirene en de mensen erop wezen om aan de kant te gaan want op dit moment waren we met ons vieren getuige van de auto stoet waarin de eerste auto Queen Elisabeth en haar man prins Phillip zat, wat een geluk voor ons en het is heel gek maar ze maakte indruk op ons, mijn dochter heeft haar op filmpje (mobiel) staan en we hebben een foto kunnen maken. Tja....en dat hebben we mooi even mee kunnen pakken. Wat later kwamen er nog weer 3 auto's aan en in een van die auto's zaten Prins Chales en Camilla, ikzelf heb hem niet gezien maar mijn dochter nog net wel.

Het weer was schitterend, een lekker zonnetje met aangename temperaturen en dat mag ook wel want dand. jl hebben we flink regen gehad in de middag en vrijdag laat in de middag ook weer van die miezerige regen.

Bukkingham Palace hebben we vanaf de buitenkant goed bekeken, Koningin Victoria verkoos het paleis tot koninklijke residentie, de bezoeker ziet eigenlijk de achterkant van het paleis. (las ik in een reisboekje) De koningin is aanwezig als de koninklijke banier boven het dak wappert. In de zomer verblijft ze in Schotland en is het voor debezoeker mogelijk om de staatsievertrekken te bezichtingen.Dan vindt hier ook de wisseling van de wacht plaatst, ook dit is weer erg leuk om te zien maar zelf vind ik het een hondebaan! (sorry!) De hekken zijn prachtig versiert met goudkleuring erin en we hebben hier erg genoten.

Nadat we onder Queen mothersgate doorliepen kwamen we terecht in Hyde Park, we vonden het een heel groot park en het is zo leuk dat ze ook diverse parken kunt bezoeken in het drukke Londen. We zagen op nog geen meter afstand tamme eekhoorntjes.We gingen naar het meer in het midden en daar bevond zag je Prinses Diane Memorial Fontein. We liepen hier helemaal langs, over de brug en al lopende kwamen we in Kensington garden. We zagen het Albert Memorial, het Kensington museum  en omdat we erg moe waren besloten we eerst een terasje op te zoeken, we waren hongerig en dorstig.

Op teras een heerlijk broodje gegeten en even onze benen bij laten komen alvorens we weer veder gingen. Het was erg gezellig met Hanneke en Marco.Nadat we weer een beetje bijgekomen waren zijn we eerst het South Kensington museum, ook weer vanaf de buitenkant (de rij was te  groot) gaan bezichtingen, al die grote gebouwen maken een geweldige indruk op je en van daaruit hebben zijn we naar het Kensington Palace gelopen, het paleis van Queen Victoria (denk ik?!)Ik vond het geen mooi paleis aan de buitenkant maar er waren wel prachtige tuinen rond het paleis te zien en dat maakt het toch een bezoekje waard.Verder nog  het Albert memorial bekeken die ook indrukwekkend was, hier tegenover stond het Royal Alber Hall concertgebouw, eveneens indrukwekkend.

Inmiddels hebben we een hele rondgang gemaakt en omdat Hanneke en Marco met de bus waren, die om 18.30uur vertrok, liepen we zoetjes aan naar het Victoria busstation maar eerst nog even op een terasje wat drinken.

In het busstation kwamen we de braziliaanse jongen tegen die naast me zat in het vliegtuig en die nu op weg was naar Liverpool. Hij kwam uit Den Haag en studeerde daar,

Nadat we Hanneke en Marco hadden uit gezwaaid zijn mijn dochter en ik nog weer terug gegaan naar de plek waar de Big Ben stond. Het is een gezellig gebied daar. We zijn de brug over gelopen en liepen richting Londen Eye. Achter de Londen Eye was er een kermis, je zag living statue mensen, een open hal geheel met grafitti beschilderd waar ze aan het skaten waren, het was een gezellige bedoening, ook de westminster brug een een mooie brug en we hadden een prachtig uitzicht naar de overkant.

Rond 21.30uur waren we terug op de kamer en nu ons koffertje weer inpakken want we vliegen al vroeg de volgende morgen.Walter nog gesproken die zou voor 10 dagen naar China gaan en we hebben hem uitgenodigd om naar Nederland te komen, een slaapplaats was hij zeker van.

See you