Mekong Delta

30 maart 2013 - Can Tho, Vietnam

Gistermorgen om 8.00uur vertrokken uit HCM met de bus. We hadden die dag ervoor geen tijd meer gehad om een buskaartje te regelen bij de Phuong Trang compagny maar gelukkig had de jongedame van het hotel geregeld dat we met een tour meekonden. Die kon je regelen van 1-3 dagen maar de bedoeling was dat we alleen met de bus mee wilde tot aan Ben Tre, een van de eilanden van de Mekong Delta en van daaruit zouden we onze eigen gang gaan, nou dit was geen probleem.

Toen we in Ben Tre aankwamen konden we echter gelijk mee met een boottrip door de smalle kanalen van Ben Tre, dat was erg mooi. Aan weerszijde groeide er enorme palmbomen die als het ware een boog vormde over de rivier met in het midden ervan nog open lucht, een mooi panorama. Na deze trip zijn we naar een werkplaats geweest waar kokossnoepjes werden gemaakt. Het eiland Ben Tre wordt ook wel het cocoseiland genoemd vanwege de vele cocosnoten. De snoepjes werden een voor een verpakt door een paar dames, een heel  saai karweitje!.

Hierna hebben we een heerlijke maaltijd gehad, bestaande uit rijst, groente,sojasaus en vis. Jammie, jammie.....het was heerlijk!

De bus ging door naar Can Tho en na een bedrag van $10 betaald te hebben, konden we met de bus meerijden. Ondertussen heb ik Mr. Hung gebeld om te vragen of we bij hem konden overnachten en yes...het was mogelijk.

Ik ben Mr. Hung thuis op internet tegen gekomen, hij heeft een homestay +/- 8km buiten Can Tho en de recenties waren erg lovend.

We kwamen rond 18.00uur aan in Can Tho en nadat ik zoals afgesproken met hem gebeld had, zou een neef ons op komen halen. Na 15 min. gewacht te hebben stopte er een motorfiets en een bijna tandloze vietnamees kwam op me af en begon wat te prevelen, ik dacht....moeten we met hem mee??? Hij kon geen woord engels en ik vertrouwde het niet echt maar gelukkig kwam de echte neef er toen ook gelijk aan en onze bijna tandloze heer droop af.

Met nog een paar andere engelse meiden kwamen we bij Mr. Hung's Homestay en het zag er fantastisch uit. De hutjes waren van palmbladeren op hout gemaakt, heel basic maar het zag er erg gezellig uit en aan de achterzijde was een balkon met de rivier voor onze neus, een heel idyllisch plekje en ik was erg blij dat ik zijn adres en telefoonnr.had meegenomen.

's Avonds weer een heerlijke maaltijd gehad en gezellige engelsen en fransen ontmoet...en dat is zo leuk als je gaat backpacken...je komt allerlei nationaliteiten tegen, ook voor het eerst de rijstwijn geproefd, sterk en ik vond het niet lekker. We moesten ook zelf onze eigen loempia's maken, voor mij niet echt een probleem omdat ik dit al vaker in m'n leven had gemaakt, alleen het vel zag er anders uit.

Het was een gezellige avond.

Vanmorgen opstaan om 5.30uur want we gaan naar Cai Rang, de floating market.

Dit is een markt op de Mekong rivier en de mensen komen van heinde en ver om hier hun handel bestaande uit groente, fuit, aardappelen ect ect.te verkopen.

Mr. Hung had ons hiermee naartoe genomen en onderweg hebben we eerst een lekker ontbijtje gehad op de boot, bestaande uit baquetbroodje met jam en thee en een banaan.

Mr. Hung gaf een goede uitleg over de markt en hij is een heel vrolijk gezelschap, hij praat erg veel, lacht veel en anders begint hij wel te zingen.Nu konden we van dichtbij zien wat de boten allemaal aan etenswaar binnenboord hadden. Zo'n boot had een lange stok met bovenin bv een ananas vast, de andere kooplieden hadden dit ook en zo kon je zien wat ze verkochten. Bij een van de boten hebben we ananas gegeten.

Na de markt heeft hij ons meegenomen door de smalle zijriviertjes van de Mekong.

Het is een indrukwekkend schouwspel want er speelt zich heel wat af zo langs en op de rivier. Er wonen veel mensen langs de rivier, weliswaar in arme huisjes die vaak gemaakt zijn van golfplaten, palmbladen of af en toe een stenen huisje.

De kleine kinderen worden hier gewassen maar ook de kleren en de groente wordt hier gewassen, er wordt in de rivier geplast en ongetwijfeld misschien ook wel de tanden gepoetst hoewel ik ook zag dat heel veel mensen hier een slecht gebit hebben.

Mr. Hung nam ons mee naar een werkplaatst langs de rivier waar we konden zien hoe noedels gemaakt werd, je weet wel ...voor de noedelsoep. De omhulsel van de rijstkorrel gebruiken ze hiervoor, hier wordt rijstpapier van gemaakt en daarna via een machine de slierten noedels. Het verhaal is iets uitgebreider maar dat schrijf ik niet allemaal op.

Het volgende wat we gingen bezoeken was een rijstfabriek en ook daar kregen we weer een duidelijke uitleg over de uiteindelijke witte rijst. In Vietnam hebben ze 14-17 verschillende soorten rijst, het meeste voor de export. Ik vond het erg interessant om te zien en te horen.

Daarna nog wat door de kanalen gevaren en weer terug naar de homestay waar ons een luchmaaltijd te wachten stond. Het eten in Vietnam vind ik heerlijk, niet zwaar maar zeer smaakvol met vooral vis , kip en varkensvlees, echter ik kies meestal voor vis. Ondertussen hebben we ook al veel voor mij onbekende vruchten gegeten en ik weet de namen echt niet meer, forgive me!

En wat is het warm vandaag en ook erg klammig zodat je ook gauw moe wordt.

Na een lekkere douche te hebben genomen hebben we even een uurtjes siesta gehouden.

Rond 3-en moesten we nog wel bedenken hoe we terugkwamen in Ho Chi Minh en we konden Mr. Hung nergens vinden.

Een half uur later kwam hij terug op z'n motor en hij heeft ons samen met nog een vietnamees meisje op de bromfiets  weggebracht en gezorgd dat we met een minibus naar het busstation in Can Tho werden gebracht om vervolgens verder met de bus terug te gaan naar HCM en dat was een busreis van 4 uur.

We hebben in de Mekong Delta enorm genoten en ontzettend veel gezien.

Rond 20.00uur waren we in HCM en heb ik even een nieuwe Backpackerstas gekocht omdat de rand bij de rits begon te scheuren en dat kunnen we niet hebben want we hebben nog een hele reis voor de boeg.

Weer geslapen in het Ahn Dao hotel en de jongedame heeft buskaartjes voor ons gerelgeld voor morgen want dan gaan we naar Dalat, richting het noorden.

Nog even gezellig buiten een cappucino gedronken (de eerste koffie voor mij sinds Dubai) met een visbroodje en dat voor nog geen euro....een goedkoop land om te eten en drinken.

Ik heb gemerkt dat ik nog niet goed ben om wat foto's te plaatsen maar zal het weer opnieuw proberen (ik zet er een paar op hoor, want heb geen zin om het allemaal uit te fiedelen). Heb echter al wel 300 foto's gemaakt inmiddels.

Nou....see you!

1. Anita Hulsebos:
    30 maart 2013
    Hoi Annelies, wat leuk dat je ons door jouw verhalen meeneemt op je tocht door Vietnam. Heel veel plezier en geniet ervan. Dan doen wij gezellig met je mee :) Groetjes uit een koud Twello.
  2. Els Van der Tol:
    31 maart 2013
    Ha , dat was een heel reisverslag en leuk om te lezen. Geniet er lekker van. Jullie zijn qua weer de goede periode daar. Heb hier eieren verstopt in sneeuw maar tnt zijn ze niet gevonden. Beetje overdrijven mag. Have fun en gr Els