Toraja

1 oktober 2016 - Tana Toraja Regency, Indonesië

Zaterdag 1 oktober 2016

Ik werd al vroeg wakker gemaakt door een aantal dames om 5.30uur die hevig aan het kletsen waren tijdens het ontbijt op het balkon (deze is erg groot en voor iedereen).

Er zou vandaag een begrafenisceremonie plaatsvinden in het dorp Labo en ik had hier over gelezen. Daar gaan we dan naartoe. Eerst zijn we naar de bekende Bolumarkt gegaan met een bemo (klein busje) en bij aankomst was het een enorme drukte maar heel gezellig. Ik hou van markten en zeker als ze zoals deze groot zijn. Er werd werkelijk van alles verkocht en de koffiebonen werden gebrandt,in een oude machine,  er wordt nl koffie verbouwd in deze streek. We hebben er een uur aan besteedt en hebben toen een bemo genomen die ons naar Labo zou brengen waar de befrafenisceremonie zou plaatsvinden. Nadat we werden afgezet was het nog een paar km lopen en bij binnenkomst in het dorp was het een drukte van jawels. Varkens lagen op de grond vastgebonden aan bamboepalen en ik zag een man de darmen van een varken in elkaar vlechten. De ceremonie was al begonnen en toen we iets verder het dorp inliepen zagen we een kring van mannen in traditionele kleding die zachtjes aan het dansen waren. We zagen de tongkonan huizen die erg indrukwekkend zijn om te zien. Ze hebben de vorm van een boot omdat ze lang geleden met boten in Sulawesie aankwamen en van oorsprong zijn het animisten.De Hollandse missionarissen kwamen in 1900 naar dit gebied en nu zijn de meeste toraja mensen christelijk, prostestant en een kleine groep moslim.

Wanner er een familielid overlijdt kan men deze zeker een aantal jaren thuis bewaren omdat een begrafenis erg duur is en er varkens en een buffel geslacht moet worden. Als ze het geld bij elkaar hebben vindt de ceremonie plaats en wordt de overledene begraven. Een buffel kost wel E10.000 en dat is een van de redenen dat de overledene zolang thuis bewaard wordt.

De mensen zagen er prachtig uit, vooral een aantal meisjes, zelfs de kleine meisjes waren opgemaakt en we mochten foto's maken. Een aantal varkens die op de grond lagen waren genummerd en een voor een werden ze weggedragen. Er waren veel mensen aanwezig en we vonden het erg indrukwekkend. Toen we even rondliepen waren ze net bezig met het slachten van een varken en waarbij ze de ingewanden eruit haalde en in een plastic zak stopte. Wat een luguber gezicht, ik heb nog nooit een slachting van een dier gezien en er werd ook een buffel geslacht. Het dier leefde nog half en ik vond het zo zielig maar daar moest ik me overheen zetten want het behoort bij deze cultuur. Verderop zag ik een varkenskop liggen en ...moet ik nog meer uitweiden?? Ik zal het niet doen maar wat ik nu gezien hebt allemaal....en toch bleef ik het erg interessant vinden en gaf mijn ogen flink de kost. Dit was toch echt wel de moeite waard om mee te maken en opnieuw gingen een grote groep mannen in een kring staan met hun gekleurde hemden aan en begonnen te zingen en te dansen en ja...er werd ook gelachen. Eigenlijk was niemand in tranen en overal zag je ook groepjes mensen eten. We zagen ook nog hoe een varken nadat hij dood was met een vlammenwerper de haren eraf geschroeid werden.

We zijn er een paar uur geweest en ondertussen had ik ook nogeens krampen en was wat aan de diarree. Geen loperamide bij me in de tas en dus rennen naar het toilet. Later heb ik maar cola gedronken en toen ik helemaal leeg was ging het ook wel weer.

De begrafenisceremonie was een heel bijzondere belevenis en ik ben blij dat ik dit kon meemaken.

We liepen terug naar de weg toen we een lift kregen van een echtpaar, bijzonder aardig en zij hebben ons afgezet bij het tradiotione dorp Ketekesu.

Daar stonden aan weerszijden 6 grote tongkonanhuizen en deze huizen zijn ook helemaal bewerkt. Ze staan op bamboepalen en bij sommige zag je een buffelkop geplaatst en ook een aantal buffelhoorns. Als ik het goed hebt zie je aan deze hoorns de rijkdom van de familie want deze worden geplaatst wanneer er een familielid overleden is. Dus als er 20 hoorns hangen en er zijn bv 4 familieleden overleden dan die je aan de hoorns hoeveel buffels er gedood zijn .Bijzonder!

Verderop kon je nog naar een grot en daar zijn we naartoe gelopen en we zagen diverse schedels met botten. Ook lagen er doodskisten in de rand van de grotten en dit was ook weer bijzonder om te zien.

Het begon te regenen en niet zo zachtjes ook, we gingen schuilen bij een souvenirswinkeltje en hebben gezellig geklets met de jongeren.

Terug in Rantepao zijn we gelijk gaan eten en hebben een gezellige avond met z'n allen gehad op het balkon en het programma doorgesproken voor morgen maar dat horen jullie morgen wel weer.